Svar: Besværlig alder :o)
14. august 2021
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dine fine spørgsmål, som jeg naturligvis gerne vil besvare :)
Ad 1) Det er helt naturligt for alderen, at din datter begynder at lukke munden for skeen, det handler ofte ikke om kræsenhed, men er derimod et udtryk for, at hun gerne vil spise selv - og så er det godt at tænke kreativt :)
Grød giver en ekstra mæthed, og skaber god energi til formiddagen. Derfor kan det være en god idé at tilbyde f.eks. klatkager (stegt grød på panden) eller lave f.eks. grødmuffins, som din datter kan spise selv.
Du kan også give hende æg. Gerne hårdkogt æg, og hun må gerne få f.eks. lidt skinke eller pølser til, men du skal naturligvis være opmærksom på, at både skinke og pølser kan indeholde en del salt. Du kan også lave en æggepandekage eller scrambled eggs, hvis blot du sikrer dig, at ægget er stegt godt igennem.
Brød er også en god idé. Det kan være rugbrød uden kerner, eller du kan give hende franskbrød eller forskellige boller. Hvis du bager selv, så kan du tilbyde f.eks. havregryns- eller grahamsboller. Hun må gerne få smør, men også gerne få f.eks. ost på bollen.
Hun må gerne få både smøreost og skive ost - ost kan fint gives som gnaveost i hånden. Du kan også bruge f.eks. frugtmos på en bolle og på den måde variere hendes indtag lidt mere - du kan købe færdiglavet frugtmos og bærmos, hvis det skal være praktisk.
Frisk frugt og bær i hånden er også en rigtig god idé. Det kan være melon, appelsin, et jordbær, hindbær, en helt blød moden pære, måske lidt banan, kiwi, en moden blomme uden skræl...
Grøntsager må også gerne gives. Det kan være kogte grøntsagsbuketter eller f.eks. rodfrugter fra aftensmaden, som du har gemt. På den måde kan rester genbruges.
Du kan også lave grøntsagsmuffins til hende, hvor du blander forskellige hakkede grøntsager med æg og bager dem i ovnen. Der kan f.eks. også tilsættes lidt kogt kylling, hvis du vil variere mere...
Du kan også forsøge med lidt Mini Fras, som du blødgør i lidt modermælkserstatning. Det kan også være med til at øve hendes pincetgreb, så hun langsomt får fra at spise med hele hånden til at kunne tage maden med 3 fingre til kun at bruge tommel- og pegefinger...
Ad 2) Med hensyn til modermælkserstatning og flasker, så vil de fleste børn i 8-9 måneders alderen trives med 3 flasker i døgnet - og disse ligger ofte før middagslur, aften og sen aften. Og i 10-12 måneders alderen skrues ned til 2 flasker. Det anbefales, at I bibeholder flaske og modermælkserstatning til jeres datter er 1 år.
Du skriver, at jeres datter får 2 flasker om natten og at hun kun falder i søvn, hvis hun får mælken. Jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, hvor mange flasker hun samlet får - hvis hun kun får de 2 flasker om natten, så er det et reelt behov. I givet fald skal I naturligvis overveje, om hun skal tilbydes flasken aften og sen aften i stedet for nat, for på den måde at sikre, at hun ikke behøver flaske midt nat, og I alle derfor kan sove igennem.
Hvis hun får flaske flere gange dagligt og også om aftenen - og derudover vågner for at få flaske to gange om natten, så skal I for det første hjælpe hende til at spise mere hele dagen igennem og drikke mere vand af kop. Det kan også være en god idé at introducere en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual. Derudover så skal I højst sandsynligt arbejde på at hjælpe hende til at falde i søvn, uden at hun har flaske i munden, og uden at I holder hende i jeres favn. Det er vigtigt at adskille søvn, favn og flaske, for at hun kan komme videre i søvnen på egen hånd om natten.
Ad 3) Det hører også alderen til, at hun rumsterer rigtig meget rundt og har en stor uro i kroppen - både når hun skal finde ro og overgive sig til søvnen, men også når hun endelig sover. Hun er motorisk rigtig godt igang og øver sig i at krybe, kravle, vende sig selv rundt, sætte sig, lægge sig osv. Og hun øver det både, når hun er vågen, og også når hun sover :)
Nogle gange kan det hjælpe at give hende et bad om aftenen, frottere hende rigtig godt med håndklædet, give hende lidt babymassage, smøre hende med creme osv. Badet bør ligge ca. en time før putning. Efter badet vil det være godt med en godnatgrød, derefter kan hun få børstet tænder, få flaske og så blive puttet.
Nogle gange er det en fordel at give flaske, fordi den kan gives direkte i sengen, hvor hun skal sove. På den måde oplever hun ikke et skift fra favn og ned i egen seng, hvilket kan gøre hende mere urolig, men får i stedet lov til at falde i søvn der, hvor hun har fået sin mælk. Hvis I vælger at forsøge med flasken direkte i sengen, så er det dog vigtigt, at I eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Ligesom det er vigtigt, at hun som nævnt ikke falder i søvn med flasken i munden. Hun skal helst nå dertil ,hvor hun drikker sin flaske, slipper den, smiler til dig og falder i søvn.
Nogle gange er løsningen, at koble hendes seng til din seng, så hun stadig kan puttes i egen seng, men så du samtidig kan lægge en beroligende hånd over på hende og med dine hænder og kærtegn hjælpe hende til ro.
Nogle børn har glæde af at blive puttet på maven i denne alder og falder til ro, når man så stryger hånden op og ned over ryggen og blenumsen. Andre børn falder bedst til ro på siden, hvor man så kan holde hænderne beroligende på dem, så de kan mærke lidt tyngde. Atter andre sover stadig bedst på ryggen, hvor man evt. hjælper dem med at holde hænderne i ro.... i må forsøge jer lidt frem.
Jeres datter må gerne sove på maven, hvis hun kan vende og dreje sig, og det lyder det som om, at hun er ret god til :) I kan evt. også lade hende falde i søvn på maven, og når hun så sover godt, så kan I hjælpe hende med at komme om på siden eller ryggen og sove videre der...
Til sidst vil jeg lige sende dig en dagsplan, som jeg tænker, at den kan se ud i 8-9 måneders alderen:
Morgen 7-7.30: Grødmuffins, klatkager, brød, æg, ost, minifras osv. som alternativ til grød, hvis det lige nu er helt no-go :)
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, brug gerne grøntsagsmos som pålæg. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, rodfrugter, ½ hårdkogt æg, godt kogte pastaskruer og lignende. Giv også meget gerne kød og fisk til frokost. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur. Denne flaske kan trappes ud, når hun bliver omkring 10 måneder og de to flasker aften og sen aften bibeholdes så til hun er 1 år.
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med lidt smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Aften 17.30-18: Udgangspunktet familiemaden, - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker, både små hapsere og også større stykker til hånden, som hun selv spiser, og derudover også gerne lidt moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca kl. 19. Det kan også være en banan, hvis hun også her afviser grød. Mange børn vil dog gerne have grød på dette tidspunkt. Får børstet tænder (hvis hun har fået tænder)
Flaske og puttes til natten ca. 19.30
Sen aften 23: Drømmeflaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber at mine svar på dine spørgsmål, og dagsplanen her hjælper lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske