Svar: Hvordan får jeg min søn til at sove om natten?
2. juni 2003
Alder:
9 mdr.
Kære Tina
Jeg synes det lyder af meget at din søn vågner en gang i timen, er det kun om natten at han sover så uroligt, eller hvad med om dagen? Det er godt at I har fået undersøgt han ører, men måske skulle I lige få ham tjekket igen. Af dit tidligere brev fremgår det jo at han har sovet om natten før, men pludselig ikke ville mere og blev mere grædende. Da det stadig er sådan synes jeg det er helt relevant at få ham tjekket af en læge.
Det er flot at du har ammet ham så længe, som du har. Men jeg er ikke sikker på at din søn kan finde ud af at skelne det, at han om dagen kan få lov at sutte, men om natten kan han ikke. Det kan derfor godt være, at du bliver nødt til at gøre op med dig selv, hvor længe du vil fortsætte amningen.
En anden mulighed er, at lade far overtage natteroderiet. Hvis mor ikke er der, så er der heller ikke noget bryst, ikke noget mælk, ikke nogen duft af mor som vækker lysten til mad, men kun en far med en kop vand. Jeg vil foreslå at din mand fører nat-dagbog over hvornår jeres søn vågner og hvor længe han græder. Det hjælper jer til at kunne se en bedring også i løbet af få dage.
Held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske