Svar: Signaler er svære at tolke
2. juni 2003
Alder:
1 mdr.
Kære anonyme
Det kan godt være svært at være ung mor, derfor har mange kommuner også lavet specielle mødregrupper for unge mødre, hvor pigerne kan mødes og snakke om alle de tanker og følelser de har nu, hvor de er blevet mødre. Jeg vil foreslå, at I tager kontakt til Sundhedsplejersken i kommunen, så hun kan fortælle om hvilke muligheder der er.
Det er helt rigtigt at kontakten mellem det spæde barn og moderen er vigtig,- at tale med sit barn er en vigtig stimulering, som barnet har brug for, og det er en fin observation du har gjort.
Det er for nogle mødre utrolig svært at småsnakke med sit barn, hvor det for andre falder meget mere let. Det behøver ikke at have noget med moderens alder at gøre. Det er altid godt at have en rollemodel,- hvis din bekendte f.eks. ser dig gøre det, så kan det være en hjælp og give inspiration til, hvordan man selv kan gøre.
Der kan være mange ting der gør sig gældende, når en mor har svært ved at tolke sit barns signaler, men det er noget hun kan få hjælp til, så jeg synes som sagt at I skal kontakte Sundhedsplejersken i kommunen.
Held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske