Brev:
Signaler er svære at tolke
2. juni 2003
Alder:
1 mdr.
Signaler er svære at tolke
En af mine bekendte fik for en måned siden en dejlig lille pige. Moderen er kun 18 år, og kommer fra et hjem, hvor en sådan situation ikke er overraskende. Naturligvis bekymrer alle sig om, hvordan det nu vil gå, da moderen ikke engang har helt styr på sit eget liv. Hun ser imidlertid ud til at have styr på situationen, dog er der noget jeg har tænkt på: Hvornår bliver en baby gammel nok til, at øjenkontakt bliver utrolig vigtigt, for eksempel ved ammesituation o.lign.?
Jeg var på besøg hos dem igår, og gav pigen en sutteflaske, da hun ikke får bryst. Hun var helt umuligt at komme i kontakt med, lå bare og stirrede den anden vej med sine store øjne. Senere lagde jeg mærke til, at moderen ikke selv forsøgte at "snakke" med hende når hun mader og pusler.
Er dette ikke vigtigt lige fra starten af, for barnet lærer den tætte kontakt med andre mennesker? Eller er jeg urolig over ingenting, når hun kun er en måned gammel?
Anonym