Svar: Modermælkserstatning, vælling og allergi
16. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Stine
Det er sådan at børn, hvis forældre og/eller ældre søskende har astma, høfeber, børneeksem, fødevareallergi og evt. kombineret med forhøjet navlesnors IgE, har en øget risiko for at udvikle allergisk sygdom.
Hvis man har en mistanke om at dette kunne være tilfældet, så tager man som hos jer en blodprøve fra navlesnoren, så snart barnet er født. Det kaldes en navlesnors IgE. Prøven fortæller om det enkeltdisponerede barns risiko for at udvikle allergi.
Hvis navlesnors IgE er må 0,3 KU/ml eller derover så betyder det at barnet har ligeså stor risiko for udvikling af allergi, som hvis begge forældre har allergi.
Hos børn med en øget risiko for at udvikle allergisk sygdom anbefales det at man så vidt muligt ammer eller ernærer barnet med højt hydrolyceret modermælkserstatning i de første 4 måneder. Flere undersøgelser har vist, at man hos børn med særlig risiko for at udvikle allergi kan nedsætte, men dog ikke fjerne, risikoen for udvikling af fødevareallergi, hvis man holder sig til amning eller speciel erstatning (nutramigen eller Profylac). Dette gælder specielt komælksallergi, og børneeksem i de første leveår.
Den allergiforebyggende effekt af hydrolyserede produkter er ikke vist hos børn uden allergidisposition og der er endnu ingen dokumentation for at at tilbyde barnet diæt efter 4 måneders alderen. Derfor siger sundhedsstyrelsen at barnet her kan ernæres fuldt ud som alle andre børn.
Det vil sige at man så vidt muligt bør bibeholde amning indtil gerne 6 måneder, med mindre barnet viser behov for anden mad inden og er det nødvendigt at tilbyde barnet ekstra mælk, så kan man efter de første 4 måneder give almindelig komælksbaseret modermælkserstatning.
Jeres datter havde ikke en forhøjet navlesnors IgE og er derfor umiddelbart ikke i større risiko for at udvikle allergi end andre børn er. Du kan derfor godt tilbyde hende almindelig modermælkserstatning eller vælling, hvis du skønner at der er behov herfor. Hvorvidt hun så har arvet sin fars laktoseintolerans må tiden så vise ...
Du kan som en mild overgang evt. forsøge med et partielt hydrolyseret modermælkserstatningsprodukt (Nan HA), som godt kan have en effekt, dog mindre end effekten af
højt hydrolyserede produkter (som f.eks. Profylac og Nutramigen).
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske