Svar: Søvnproblemer giver poser under øjnene - 8 mdr.
16. juni 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Kristina og Troels
Tak for dit brev, dejligt at høre at du har kunne bruge min hjemmeside og svar til andre, men nu har fået lyst til at skrive selv:o)
Jeres dreng er lige nu midt i separationsfasen og det betyder at han har brug for at se dig, for at vide at han ikke er forladt. Han har i øjeblikket rigtig meget behov for at vide at du er der og vil naturligt i kraft af sin alder være mere pylret og krævende i forhold til kontakt.
Det er fint at du giver flaske og det vil være en rigtig god idé at fortsat at lade flasken indgå som en del af putte ritualet. Han kan evt. få flasken liggende i sin seng, så han ikke oplever at han skal flyttes efterfølgende, men ligesom kan få lov til at blive liggende, hvor han har fundet roen. I kan evt. elevere hans hovedgærde lidt så han ikke ligger fladt og drikker flasken - det er vigtigt for at forebygge mellemørebetændelse.
I den forbindelse vil jeg også lige sige, at det er rigtig godt, at du har fået tjekket hans ører og at det på nuværende tidspunkt er sådan at han ikke vågner på grund af øreproblemer ... :o)
Jeg mener det er alfa omega at børn forbinder det at skulle sove med noget trygt og dejligt. Derfor er jeg imod at børn græder sig i søvn og jeg synes det bedste man kan gøre er at give barnet så meget fysisk kontakt og nærhed, som han har behov for.
Jeres dreng har i kraft af sin alder en stor fysisk uro i kroppen, som gør at han får sig lagt i nogle stillinger han endnu ikke selv mestrer at komme væk fra. Både når han skal falde i søvn, men også i løbet af natten, bruger han sig selv fysisk og har svært ved at finde roen. Han har derfor brug for hjælp til at blive lagt rigtigt igen og atter blive puttet og komme videre i søvnfaserne. I må altså til en vis grad forvente at han i denne alder vil sove mere uroligt end I tidligere har oplevet.
Man skal også altid medtænke hvorvidt han puttes til passende tid, om han skal puttes lidt tidligere end lidt senere end nu. I skal medtænke hvordan han sover i løbet af dagen, hvad han spiser osv. og I skal således være sikre på at han ikke er sulten, ikke er overtræt eller ikke træt nok, når I putter ham om aftenen.
Det er korrekt at jeres dreng får rigtig meget grød og mos og med den alder han har nu er det meget vigtigt at han kommer videre med rigtig mad og får meget større variation og mad som tager udgangspunkt i den mad I spiser.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Og så tænker jeg om ikke det er muligt at I trækker tiden og putter ham lidt senere, så han når at få et formiddagsmåltid ekstra ... ?
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca 9.30-10
Frokost 12: Rugbrødshapsere af bondebrød med forskelligt smørbart pålæg, grøntsagsmos med kød eller fisk ved siden af, rester fra aftensmaden som godt kogte pastaskruer, ris med lidt sovs eller lignende. Vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske mme mellem 13-14
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan, evt. en portion grød eller måske en lille portion A38 med frugtmos. Vand af kop
Skal ikke længere sove sin 3 lur fordi formiddagslur og middagslur ligger lidt senere
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere familiemad: Frikadeller, pasta og kødsovs, lasagne, boller i karry osv. Han skal spise det samme som I spiser og han skal have moset mad og mad i stykker. Vand af kop.
Mange indfører en godnatgrød i denne alder, for at sikre sig at barnet ikke er sulten, det kan så gives som dessert efter et egentligt aftenmåltid.
Puttes til natten med en flaske vælling mellem 19.30
Sen aften 23-24: Evt. en ekstra flaske, det afhænger helt af det daglige indtag af mælk. I skal regne med at han samlet har behov for ca 600ml mme i døgnet ved siden af mad som ovenfor beskrevet.
Så mit råd er altså at du ser på dagsrytmen, indtaget af mad, søvnen osv. Derudover at du lige nu medtænker at han har ekstra meget behov for fysisk nærhed og kontakt og at det derfor er det du fokuserer på når han skal puttes.
Du skal sørge for at sengen forbindes med noget trygt og rart og du skal overvejen om han skal have sin flaske i sengen. I skal også prøve at vurdere hans gråd, hvorfor græder han? Er han bange, utryg, ikke træt nok til at sove, overtræt, er han almindeligt protesterende fordi han synes det er kedeligt dagen slutter eller er det en reel frygt for at blive forladt ... ??
Alt efter hvad hans gråd skyldes, så må I overveje om du skal sidde hos ham, holde ham i hånden osv. indtil han sover eller om det er bedre at gå. Vælger du at gå, skal han ikke være ked af det. Det er okay at han protesterer, men han må ikke være ulykkelig og føle sig utryg, som du umiddelbart beskriver ham nu. Vælger du at gå, så vær aldrig væk i mere end 3 minutter af gangen og forlæng ikke tiden, kom altid tilbage, berolig og betryg ham i at du er der og at han roligt kan lægge sig til at sove.
Lige nu er min umiddelbare tanke at det hele handler om at han på en gang er utryg, er i separationsfasen og har ekstra behov for jer og fysisk kontakt, men samtidig skal I også se på hvordan dagen hænger sammen og hvor meget han egentlig sover. Han skal kun have to lure og han skal også have meget mere rigtig mad, familiemad og måske en flaske mere end han faktisk får lige nu ...
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske