Brev:
Start i vuggestue og tænder
14. juni 2008
Alder:
8 mdr.
Start i vuggestue og tænder
Kære Helen
Min søn bliver 9 måneder den 26. og det er planlagt at han skal starte i vuggestue i nov/dec.
Jeg trives med at gå hjemme og synes hver dag er en gave, men at tiden desværre flyver af sted.
Jeg har generelt den opfattelse at det mest er samfundets og de voksnes behov at sende børn ud at blive passet når de kun er et år. Den holdning er jeg ret alene om. I hver fald kender jeg ikke nogen – hverken familie, veninder eller mødregruppemedlemmer, der mener det samme. Alle siger de at han vil kede sig herhjemme med mig efter han er fyldt et år og at jeg ligeledes vil trænge til at komme ”ud”.
Det har jeg svært ved at forestille mig, men jeg ved naturligvis ikke hvordan tingene ser ud om 4 måneder.
Jeg har nu fundet ud af at man i kommunen evt kan få tilskud til pasning af eget barn og det overvejer jeg kraftigt. Jeg forestiller mig at forlænge et sted mellem to og seks måneder. Tiden med ham er dyrebar og en stor del af hans liv vil fremover være fastlagt med børnehave, skole mv, så der har man jo ikke noget reelt valg.
Jeg vil simpelthen ikke kunne bære at han vil føle sig forladt og svigtet ved at skulle i institution. Jeg ved godt at børn på et tidspunkt har brug for at indgå i en gruppe af andre børn for at lære at begå sig, skabe relationer mm og være væk fra sine forældre. Men det er mit indtryk at det først er senere?
Det skal lige siges at min søn nok er det man kan kalde lidt sensitiv og tilbageholdende. Bl.a er han ikke så vild med andre babyer og deres lyde, det være sig både skrig og ”snak”. Han skriger utrøsteligt og må ofte bæres væk. Høje pludselige lyde reagerer han også på med gråd. Jeg har ham ellers med i mødregruppe, til rytmik og hos veninder med børn og lever ellers et normalt liv. På hjemmebane er der ingen problemer.
Desuden startede han allerede i 6 måneders alderen med at få væske i mellemøret og jeg frygter selvfølgelig at institutionsstart i vinteren vil medføre meget sygdom og dermed smerter i øret.
Min kæreste er for så vidt indstillet på at jeg forlænger min orlov, men er i tvivl om det er bedst for vores dreng. Som de fleste mødre vil jeg så gerne gøre hvad der er bedst for ham. Jeg vil gerne give ham tryghed, men er jo også bange for han bliver overbeskyttet og at det er misforstået omsorg. Det skal jo være hans behov og ikke mit. Så vi er lidt i vildrede.
Mine spørgsmål er som følger (med det i mente at børn selvfølgelig er meget forskellige):
Hvornår vil børn kunne forstå at man ikke forlader dem, men går og kommer igen og dermed ikke føler sig helt så svigtet?
Kan man sige noget generelt om hvornår børn ideelt set skal ud og være en del af en børnegruppe, skabe relationer og have glæde af dette?
Vil han have glæde af at vi venter med at sende ham af sted eller er det uden betydning?
Vil det være sværere for ham jo længere tid man venter?
Og så noget helt andet: Han har ikke nogen tænder endnu og heller ikke tegn på at skulle have det. Er det noget jeg skal være bekymret over?
Han savler en del med har gjort det de sidst 3-4 måneder…
Jeg ser frem til at høre fra dig og beklager det lange brev, men det er svært at fatte sig i korthed når det er noget der fylder ens tanker.
Med venlig hilsen
Anette