Brev:
Udmalkning nødvendig i løbet af arbejdsdagen?
14. juni 2008
Alder:
7 mdr.
Udmalkning nødvendig i løbet af arbejdsdagen?
Hej Helen
Jeg er nu startet på arbejde igen, men heldigvis er Thor, som nu er 7,5 måned, sammen med sin far, mens jeg er på arbejde. Da jeg startede for to uger siden, måtte han langt om længe bukke under og acceptere flasken, som har været fyldt med HIPP 2 indtil nu. Han tager nu ca. 100-150 ml. af en eller nogle gange to omgange, altid inden han skal sove, fordi han har svært ved at falde i søvn uden sin mælk.
Jeg ammer dog stadig, og har intet ønske om at stoppe i nærmeste fremtid. Faktisk har jeg fået bevilget to timer fri dagligt til at amme, og kan tilsyneladende benytte mig af dette, indtil han er 12 måneder, så det er jo skønt. De to timer vil jeg dog helst bruge på at gå tidligere, så jeg arbejder 8-15 og ikke først er hjemme kort inden, han skal sove, for skal jeg ræse hjem, hver gang, han skal sove lur i løbet af dagen, bliver det noget rigtig rod - især også fordi hans sovemønster ikke ligger så fast, som man kunne ønske.
Nå, men spørgsmålet er så nu, om jeg gør det rigtige ved at tage brystpumpen med på toilettet ved 11-tiden om formiddagen?
Jeg har egentlig ikke problem med spændinger, hvis der går længe imellem jeg ammer, f.eks. har jeg heller ikke haft brug for ammeindlæg, siden han var ca. en måned, måske fordi han altid har spist meget hyppigt, hurtigt og lidt ad gangen? Jeg er dog bange for, at jeg sætter produktionen for meget ned, hvis jeg ikke "holder den ved lige" i løbet af dagen.
Jeg ammer stadig for ofte om natten, men altid kun et bryst ad gangen, da han ikke vil have mere, og typisk sidste gang kl. 6 - og når jeg så måske først ammer igen (vel at mærke på det andet bryst) ca. kl. 16-17-stykker, og igen til natten (samme bryst som om morgenen) ved 20-tiden, så er det jo temmeligt mange timer... Hvad siger du?
Indtil nu har jeg smidt mælken ud, da jeg syntes, det var for bøvlet at skulle vaske pumpe, sterilisere, tage det hele med i tasken osv.. Jeg overvejer dog at gøre det i næste uge, fordi jeg jo gerne vil give Thor al den mælk fra mig, som jeg kan. Især for tiden, hvor han har hård mave, hvilket han nu har haft tendens til de sidste tre måneder...
Nå, til spørgsmålet: - hvis jeg malker ud om formiddagen, holder det i køleskab og tager det med hjem med køleelement i en termotaske til sutteflasker, kan det så holde sig til næste formiddag/eftermiddag, så han kan få det i flaske der? Er det umagen værd, nu han er så gammel, som han er, og for 100-150 ml...?
Hvis han skal have erstatning, er der så noget, som er mindre hårdt for maven end HIPP 2? Jeg har givet ham det, fordi jeg forsøger at give ham så meget økologisk som muligt.
For at fortsætte lidt i, hvad han har bedst af at drikke, så har jeg et spørgsmål til juice og den slags. Hernede kan man købe forskellige juicer af frugt og grønt til babyer, men vi har indtil nu bare givet ham vand, da vi har tænkt, at han ikke har godt af unødigt sukker. Hvad er din holdning til at give den slags juice (selvfølgelig under måltidet og af kop, hvis det skal være)?
Hvad maden angår, må han så nu få al slags kød og fisk, æg (hårdkogt), og hvad med appelsiner, jordbær og den slags? Mener at kunne huske, at der er noget med citrusfrugter, mango og jordbær i forhold til allergiforebyggelse, men kan ikke finde noget om det nogen steder. Skaldyr må han ikke få, vel? Er der noget (andet), vi ikke må give ham? Han elsker yoghurt (naturel, nogle gange med lidt frugt i) - hvor meget må han få af det om dagen?
Nå, det var vist det for denne omgang. Endnu engang tak, fordi du er der for os, der ikke har adgang til sundhedsplejersker (hmm, det må der jo egentlig være temmelig mange, der ikke har for tiden, med de strejker, I har derhjemme!).
Kærlig Hilsen
Tina