Brev:
Amning og skemad - dreng på 5 mdr.
14. juni 2008
Alder:
5 mdr.
Amning og skemad - dreng på 5 mdr.
Kære Helen,
Vi har en skøn, glad, kærlig og aktiv lille dreng på snart 6 måneder, som vejer 9,5 kilo og er godt 70cm lang. Vi begyndte at give ham lidt skemad for en måneds tid siden og nu får han to måltider dagligt: hirse- eller risgrød med lidt sveskemos (for at holde maven i gang) til frokost og hirse- eller risgrød med varieret grøntsagsmos (50/50) til aften. Grøden laves på modermælkserstatning. Desuden får han i løbet af eftermiddagen lidt frugtmos og af og til et stykke frugt at sutte på (han elsker at suge saften ud af en god nektarin). En dag ser f.eks. sådan her ud:
Kl. 6:00: Vågner og ammes, sover lidt mere
Kl. 8:00: Står op
Kl. 9:00: Forsøges ammet
Kl. 10:00 – 11:00: sover
Kl. 11:00: Forsøges ammet
Kl. 12:00: Skemad og vand
Kl. 13:00 – 14:30: Sover
Kl. 15:00: Ammes
Kl. 16:30 – 17:00: Sover
Kl. 17:30: Skemad og vand
Kl. 19:00/20:00: Ammes og puttes
Mellem 22 og 24: Ammes
Mellem 24 og 6: Ammes oftest en gang, springer nogle gange over
Han spiser godt til af skemaden, og det er os, der må holde igen, så hans portioner ikke bliver for store. Til gengæld lægger han ikke megen iver for dagen, når det kommer til amningen. Her spiser han næppe igennem (mere end ti min. ved et bryst) mere end tre gange i døgnet (aften, nat og morgen) – i stedet sjatsutter han sig igennem dagen, hvilket resulterer i, at han bliver lagt til oftere (fordi moren bekymrer sig for, om han mon får nok), hvilket resulterer i, at han sjatsutter endnu mere osv. osv.
Vi kunne rigtigt godt bruge dit bud på, hvor mange amninger, han bør tilbydes i løbet af et døgn og hvor store mængder skemad, han må indtage.
Hvordan bør hans afføring være? De seneste dage er den blevet mere fast i det – han har dog ikke problemer med at komme af med det. Da han udelukkende blev ammet havde han kun afføring ca. hver 8. dag, så vi forsøger at få oftere afføring i gang ved hjælp af kosten (grøntsager, frugt og vand) – nu har han ca. afføring 3 til 4 gange ugentligt.
Det hører med til historien, at han for tiden sover noget uroligt: laver lyde, græder lidt, strækker sig og karter rundt, så meget han nu kan. Om natten eller morgenen sover han af og til videre i vores seng, og da bliver han tilsyneladende mere rolig. Tror du, det er sjatspiseriet eller evt. for store mængder skemad, som giver uro i hans mave? Eller kan han have dårlige drømme?
Vi glæder os til at høre fra dig,
Line