Svar: Ny madplan - 8 mdr.
14. juni 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Tanja
Det vil normalt være passende med ca 600ml mme i 8 måneders alderen og det kan være fint med 3 flasker dagligt, derudover kan du så evt. bruge lidt mme i havregrøden, så hun på den måde får lidt ekstra - ellers må du give hende 4 flasker dagligt, så er hun i hvert fald dækket ind.
Derudover må hun jo gerne få meget mere familiemad nu, ris, pasta, sovs, brød af forskellig slags og det lyder rigtig godt at hun også er begyndt at få lidt mere af dette. Netop at tilbyde flaske tidlig morgen, aften og sen aften skulle gerne kunne give appetit til lidt mere mad i løbet af dagen.
Fra 9 måneders alderen kan komælk og komælksprodukter begynde at udgøre en større del af hendes indtag, men du kan så småt godt begynde at tilbyde f.eks. lidt tykmælk eller neutral yoghurt om eftermiddagen. Fra ca 10 måneder kan du skære yderligere ned i flaskeindtag så hun samlet får 400ml mme dagligt. Det vil være den mængde hun skal have indtil hun er 12 måneder for at jernbehovet bliver dækket - ellers skal du til at give hende jerntilskud ved siden af og det er der jo ikke nogen grund til:o)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød lavet med mme eller sødmælk, vand af kop.
Formiddag 9: ½ banan eller anden frugt, gerne frugtmos eller frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør og lidt ost i stænger, vand af kop
Puttes til formiddagslur 9.30-10
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg - sildepostej, makrel, tun, rognguf, smøreost, avokadomos, humus osv. Rester fra aftensmaden - godt kogte pastaskruer, små stykker af indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), evt. supplere med lidt grøntsagsmos. Vand af kop
Puttes til middagslur ca kl. 14, evt. med en flaske her, hvis det er med til at holde mælkeindtaget lidt oppe så du er sikker på at hun får hvad hun har behov for.
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, vand af kop
Aften 18-18.30: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal både være mos og mad i stykker og maden tager udgangspunkt i det I andre spiser. Vand eller lidt sødmælk af kop
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20
Sen aften: Flaske for at holde mme indtaget oppe og dække jernbehov og samtidig for at sikre jer en forhåbentlig rolig nat.
Med hensyn til morsyge, så hænger dette sammen med at hun lige nu er i separationsfasen og derfor er det fint at mor tager lidt mere over. Der er dog intet i vejen for at far også kommer lidt på banen, far kan bade jeres datter, lege med hende, tumle hende, ride-ranke osv. så det på den måde også er sjovt og naturligt at være sammen med far. I kan også lege lidt 'overtil-mor og overtil-far' lege hvor hun flyver mellem jer fra den ene til den anden, så I laver lidt sjov ud af dette skift.
Rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske