Brev:
Behov for modermælkserstatning
13. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Behov for modermælkserstatning
Hej Helen,
Jeg bliver desværre nødt til at skrive til dig igen, da strejken jo har været lidt hård overfor os første gangs fødende. Vi savner sådan at se en hjælpende professionel hånd, men så er det jo godt, at du findes på nettet.
Mit spørgsmål er, hvor meget modermælkserstatning mit barn skal have dagligt.
Min datter er flaskebarn og jeg har læst mig til, at hun skal have 1/6 af MME af hendes kropsvægt at spise fordelt på 6-7 gange dagligt.
Hun vejede 4350 og var 54 cm lang, da hun blev født. Hun er idag ca. 8 uger og vejer nu 6500 gram og er 63 cm lang.
Giver jeg for meget MME? Vokser hun for hurtigt? Skal jeg supplere med kogt kold vand?
Min datter gumler utrolig meget på hendes hænder, både før hun skal have mad og efter. Hun siger selv fra, når hun ikke vil have mere at spise ved at skubbe flasken væk fra munden og lukke munden tæt, når hun tilbydes mere at spise.
Er det normalt, at børn på 8 uger sutter på deres hænder hele tiden? Jeg har set efter om der muligvis skulle være en tand på vej, men det ser ikke sådan ud. Hun har suttet kraftigt på begge sine hænder i de sidste 10 dage.
Hun sover fortsat meget begrænset. Hun kan godt "lulles" til ro, når jeg går rundt med hende, men hun vågner meget let, når hun lægges ned i sin seng. Hun kan på få sekunder gå fra at se ud til at sove godt og trygt til at være lysvågen med store opmærksomme øjne.
Der er mange som har sagt til os, at hun virker ældre end 8 uger, da hun er stor, sund og rund at se på og en meget opmærksom og glad livlig pige. Hun smiler rigtig meget og er for det meste glad. I aftentimerne kan hun godt være meget pjevset, men vores skøn er, at det nok skyldes, at hun ikke sover så meget i løbet af dagen og derfor er træt om aftenen.
Jeg vil meget gerne vide, om jeg giver min datter den rette mængde MME? Samlet set drikker hun idag ca. 1 liter fordelt over 6-8 gange dagligt.
Med venlig hilsen
En førstegangsfødende med flaskebarn.