Svar: Spiseproblemer - 22 mdr.
13. juni 2008
Alder:
22 mdr.
Kære bekymrede forældre
Der kan være rigtig mange årsager til at jeres dreng ikke vil spise og det er meget meget vigtigt at I får hjælp til at løse dette problem. Det er ikke noget I kan løse selv, det kræver professionel hjælp og også en anden form for hjælp end jeg som sundhedsplejerske kan give.
Man er nødt til at finde ud af hvad det handler om - det kan jo være alt lige fra parforholdsproblemer til fysiologiske problemer, hvor jeres dreng simpelthen ikke er i stand til at tygge maden godt nok - til at jeres dreng har nogle iboende problemer, som han skal undersøges for.
I første omgang vil jeg bede jer kontakte jeres læge og sammen med lægen finde ud af, hvorvidt I skal henvises til PPR børnepsykolog i kommunen eller til sygehuset. I skal vide at vi i Danmark har specielle afdelinger, hvor man undersøger og observerer børn med spiseforstyrrelser og det skønner jeg ud fra jeres brev er nødvendigt hos jer.
Det hedder en spædbarnspsykiatrisk afdeling og de findes på Bispebjerg, Glostrup og Skejby Hospital. På disse afdelinger vil man tale med jer forældre, tale med jeres dreng, man vil danne sig et billede af jeres baggrund, historie og man vil naturligvis også komme ind på de parforholdsproblemer I har.
Det er uhyre vigtigt at I får hjælp til at løse dette problem og at I finder årsagen til det. Hvis I først finder ud af hvorfor han spiser som han gør, så vil I også kunne handle og hjælpe ham bedst muligt videre på vej.
Det er egen læge der laver henvisningen til børneafdelingen og I er derfor nødt til at henvende jer til lægen. Tag evt. dette brev og svar med.
Jeg synes ikke I skal kæmpe med ham eller nægte ham mad. I skal give ham den mad han vil have, så han får lidt næring og så skal I have hjælp til at komme videre derfra.
Rigtig meget held og lykke til jer alle 3.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske