Brev:
Hvor meget skal han have at spise?
12. juni 2008
Alder:
1 mdr.
Hvor meget skal han have at spise?
Hej Helen,
Desværre har jeg været nødt til at stoppe med at amme.
Mine brystvorter var fuldstændig ødelagte, jeg "røg på" ammebrikker, det nedsatte min mælkeproduktion og min søn tog derfor ikke nok på da han var knapt 3 uger. Derfor fik han modermælkserstatning ved siden af, og vi kunne kun få det i ham med flaske.
Og - da han så havde prøvet det, så begyndte han at afvise brystet - og suttede iøvrigt ikke godt, når han endelig tog det - hvilket også oprindeligt var medvirkende årsag til at mine brystvorter blev ødelagt.
Jeg malkede ud i en tid, men "kilden løb tør" inden strejken stoppede og vi kunne få fysisk hjælp til, hvordan jeg bedst hjalp ham med at sutte rigtig.
Efter mange salte tårer har jeg bare måtte affinde mig med at mit barn nu er flaskebarn 100% på MME. Det var ikke lige det som jeg havde som billede af hvordan hans første 6 måneder føde skulle være.. :-/
Han får Hipp MME, er i dag 7 uger gammel. Han vejede ved fødslen 3670 gr og var 54 cm. Ved 5 ugers undersøgelsen var han 59 cm og vejede 4950 gr. Vi har selv vejet ham til 5700 gr og 60 cm i går, men det er jo ret upræcist på en badevægt med og uden far... :-)
Han har ingen problemer med maven, men slår nogle ret voldsomme bøvser når vi "bøvser ham af", og ofte med gylp samtidig. Det kommer ikke i kaskader, men der kommer altid en del. Nogle gange siver der også gylp ud af ham et stykke tid efter han har spist.
Mit spørgsmål går egentlig på hvor meget MME han skal have. Der er nemlig ingen vejledning med i Hipp pakkerne på det og jeg vil jo nødigt overfodre drengen... Og tænker på om det mon er derfor at hans bøvser er så voldsomme og at han gylper.
Han spiser normalt omkring 800 ml fordelt på 5-6 måltider i døgnet. I dag har han godt nok spist næsten 1000 ml, kan springet skyldes at vi er gået et nummer op i suttestørrelse på flaskerne i dag? Vi bruger Avent flaskerne og er gået op i størrelse 2 på sutterne.
Mht mælkeproduktionen, så har jeg stadig lidt spændinger i mine bryster, men jeg kan ikke malke noget ud. Hvor lang tid går der før det går over? Kan jeg gøre noget for at afhjælpe det? Jeg er nemlig død bange for at få brystbetændelse.
På forhånd tak for dit svar.