Svar: Sove i egen seng - 18 mdr.
12. juni 2008
Alder:
18 mdr.
Kære Claras mor
Der er sandsynligvis flere ting der gør sig gældende i jeres situation, det hele hænger sammen og man kan derfor heller ikke sige at hvis I bare gjorde noget bestemt, så ville det løse sig af sig selv ...
Det betyder naturligvis noget at Clara aldrig har lært at sove uden jer ved sin side. Hun kan dog godt. Det er selve det at overgive sig til søvnen hun har svært ved og det er helt naturligt at hun vågner op og savner jer, når hun i 1½ år har været vant til at I var der, at hun bare kunne række hånden ud og mærke jer ...
Det betyder sandsynligvis også noget at du stadig ammer. Det giver hende en afhængighed af dig og du mærker det især fordi far har lettere ved at putte hende igen - hvor du ikke har. Det kunne derfor godt være lettere at putte hende, hvis amningen ikke var en mulighed ...
Samtidig så lyder det jo så også som om at det hos jer handler om tryghed. du skriver at I har forsøgt mine forslag med at være i nærheden og betrygge hende lidt på afstand, men at hun tydeligt virker utryg og græder - ikke af protest mod at dagen slutter men fordi hun oprigtigt virker bange.
Derfor tænker jeg at det er meget vigtigt at I fortsat sidder hos hende, når hun skal sove. Men gør jer det også klart at hun på et tidspunkt vil være tryg nok til at kunne sove med jer på afstand og at I skal arbejde lidt på dette. Hun vil naturligt søge jeres nærhed og fysiske kontakt længe og kan hun forlænge dette tidspunkt om aftenen, hvor hun er sikker på jeres fulde opmærksomhed, så vil hun naturligvis gøre det.
Sid derfor hos hende, og gør hende tryg også selvom det tager uger, læs en historie for hende og insister på at hun bliver liggende imens I læser - I er der og passer på hende og hun kan roligt lægge sig til at sove. Men hold fast I at hun ikke skal løbe om hjørner med jer og at det er okay at gøre lidt kort proces, ikke trække tiden, sige at hun skal sove osv. og holde fast i dette. Hele tiden med en vurdering af om det er protest/prøve grænser/underholde eller ulykkelighed/utryghed/angst. Er det sidstnævnte, så skal I være der for hende og være der 100% som I også er nu.
Det er fint med en seng uden tremmer, og kravler hun ud af den, så må I tage hende ved hånden og føre hende tilbage i seng igen, fortælle at hun skal sove og at hun trygt kan være i sengen, I passer på hende osv.
Vær opmærksom på tidspunktet for søvn, det et vigtigt at I putter hende når hun er klar og det kan godt være nødvendigt i en periode egentlig at putte hende lidt for sent. Hun må altså godt være rigtig træt når hun skal sove - så kan I stille og roligt flytte tidspunktet for putning frem, i takt med at hun vender sig til at ligge i sin seng og falde i søvn der.
Vær i den forbindelse også opmærksom på hvor meget hun sover om dagen, hun behøver kun en lur og ofte kun måske 1½ times varighed.
Med hensyn til om hun skal ind i jeres seng kl 03, så tænker jeg at hun jo ikke kan klokken, alternativet kan derfor være at hun i stedet for at ligge i smørhul tilbydes en madras på gulvet. Det kan være lettere at komme fra en madras til egen seng end fra midten af dobbeltsenge til egen seng .. samtidig siger I dog også at I egentlig har det fint med at hun kommer ind til jer og at det er okay at hun sover der .. derfor skal I naturligvis overveje hvilken kamp i vil kæmpe.
Det vigtigste for mig er at hun lærer at sove i sin seng og lægger sig til at sove trygt og roligt og hvis hun så efterfølgende vågner og vil ind til jer, - om natten eller om morgenen, så er det fint nok. Det ændrer sig, - jeg har endnu ikke hørt om teenagere der stadig ligger der:o)
I skal derfor gøre det I føler er det bedste for jer alle tre uanset hvad andre så siger, tænker og mener. Der er aldrig noget galt i at følge sit hjerte, når det handler om at give børn omsorg, tryghed og nærhed.
Håber mine tanker hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske