Svar: Kost og døgnplan
12. juni 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Christina
Tillykke med dine to dejlige børn og velkommen til - og sikke en masse spørgsmål, jeg skal forsøge at besvare dem alle så godt som muligt og jeg besvarer dem i nogenlunde den rækkefølge du stiller dem:o)
Hvor hurtigt du kan gå frem i forhold til Thea findes der desværre ikke faste regler for. Du er nødt til at forsøge dig frem stille og roligt. Det lyder dog som en rigtig god idé at introducere hende for grøntsager ved at blande det med risgrød, som hun tåler fint og så stille og roligt lade grøntsagerne udgøre en større del. Når hun så har vænnet sig til det, så synes jeg at du skal begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen.
Alt efter hvor lang tid det tager at nå dertil, så synes jeg ikke du skal vente for længe med at tilbyde Jacob kød og fisk. Det skal naturligvis være praktisk i hverdagen, men hvis du laver en portion grøntsagsmos som de begge kan få - så spiser det jo det samme - han får fuld mos og Thea får mosen på lidt grød. Og så kan du stille og roligt begynde med kød eller fisk.
Du kan starte med grøntsagsmos af de lidt mildere grøntsager, holde lidt igen med kål, mange krydderier og løg i begyndelsen for at skåne Theas mave - modsat kan det jo også sagtens være at hun tåler dette fint. Du må med den alder de har nu godt begynde at give dem lidt mere smag og hvis du f.eks. laver lidt sovs med sødmælk så kan de godt få lidt af dette på deres grøntsager. I stedet for risgrød som basis så kan du også gå over til kogte ris og på den måde få dem til mere og mere at spise det samme. "Boller i karry" er ofte en hofret for børn og Thea må også gerne få det. Hvordan hun reagerer ved du jo ikke før hun har fået det ...
Det er meget lidt kød og fisk i begyndelsen og derfor synes jeg du skal lade det komme an på en prøve. Det er ikke mere end en lille spiseskefuld kogt fint hakket kød eller fisk der skal i en portion grøntsagsmos på ca 1½-2 dl. til at begynde med, så prøv med lidt og vend dem til det på den måde.
Du kan også give dem grøntsagsmos fra glas, det er ofte meget mildt og meget lind i konsistensen og det kan godt være at det er lettere for Thea at kapere dette. Ernæringsmæssigt er du også her sikker på at det indeholder det hun har behov for.
Din plan for dagen er fin, jeg vil dog give dig ret i at det er anbefalelsesværdigt med et skemåltid mere og at det vil være oplagt at lægge dette som morgenmad inden formiddagslur. Derudover tænker jeg at I skal overveje, hvorvidt det er muligt at I begynder at spise sammen om aftenen så børnenes mad stille og roligt tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05-06: Ammes i mors og fars seng.
Morgen 7.30-8: Havregrød med frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos af forskellig slags, giv dem begge det samme, evt. med ris som basis ellers bibehold risgrød som basis til Thea lidt endnu og grøntsagsmosen er den samme. Tilbyd dem agurkestænger, brødskorper og lignende i hånden at sidde med selv. Vand af kop.
Puttes til middagslur kl. 13-13.30. Du kan overveje om du skal amme inden her eller tilbyde en flaske efter skemaden for at se om det kan gøre at de kan sove en lidt længere middagslur.
Eftermiddag 15-15.30: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden - det kan være lidt melon, appelsinbåde, kiwi eller lignende blød frugt. Frisk mos af f.eks. bær kan også være dejligt for dem begge. Vand af kop
Evt amning om eftermiddagen, det afhænger af hvorvidt du har givet mælk inden middagslur. Det er meget normalt at de ikke længere powernapper sen eftermiddag.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og begynde med lidt kød eller fisk, vand af kop. Det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas. Lidt mere smag og kraft, forsøge med lidt sovs osv. Tilbydes også her lidt brødskorper, agurkestænger og lignende at sidde med i hånden. Vand af kop og evt lidt frugtmos til dessert.
19 Ammes og puttes til natten
Sen aften 22-23: Flaske med mme
Natamning behøver de umiddelbart ikke mere med den alder de har. Hvis du følger ovenstående plan så får de tilbudt 4 amninger + en flaske og det burde dække deres mælkebehov fint. Samtidig får de jo også deres skemad og vand af kop (selvom meget glider ved siden af), men natamning behøver de rent ernæringsmæssigt ikke - trygheden og nærheden kan de dog godt have behov for ... :o) Det kan derfor være en idé at lade far tage over om natten, for han kan give masser af nærhed, men kan af gode grunde ikke amme.
Hvor meget mme du skal give sen aften afhænger af hvor meget de kan drikke. Det er fint at give dem 120-150ml, men kan de drikke 200ml så må de også gerne få det.
Hvor meget skemad du skal give afhænger helt af hvordan de virker. Nogle børn spiser små portioner andre større - en normal portion ligger mellem 1-2 dl. og hvis du giver dem 1dl og de virker til at kunne spise mere, så må du gerne give dem 1½ dl. i stedet. De må få den mængde skemad som gør dem mætte og glade men samtidig må den ikke være så stor at de ikke indtager mælk nok. Det lyder dog ikke til at være problemet hos jer - mælkemæssigt er de som sagt stadig fint dækket ind.
Planen jeg sender dig giver mulighed for at ændre lidt på tidspunkterne.
Med hensyn til hård mave, så kan det være nødvendigt at tilbyde lidt laktulose. Det er vigtigt at deres maver fungerer - hvis de får problemer med forstoppelse, så mister de lysten til at spise og det vil gå ud over deres vægtøgning og trivsel generelt. Laktulose er det der anbefales, hvis det du kan gøre via maden ikke er nok.
Og i forhold til mad, så er det variation af grøntsager, flere og mere smagfulde grøntsager, grovere grødtyper osv. der skal til for at holde maven igang og naturligvis frugtmos og vand som du også forsøger med.
Jeg håber at du hermed har fået svar på dine spørgsmål og er hjulpet lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske