Brev:
Kost og døgnplan
12. juni 2008
Alder:
7 mdr.
Kost og døgnplan
Kære Helen
Det er første gang, jeg skriver til dig. Jeg har fundet mange gode råd i brevkassen, men har nu brug for input til "min egen" døgnplan.
Jeg har tvillinger - Jacob og Thea - på 7 måneder ukorrigeret. De er født 6 uger for tidligt, fordi Thea var IUGR. Thea er stadig meget lille af sin alder, men begge er glade børn, som udvikler sig dag for dag, og Jacob er godt på vej til at kravle.
Jeg har givet risgrød som supplement til amning fra de var 4 måneder + 3 uger, hvilket er gået godt. Da de var 6 måneder, begyndte jeg at give kartoffel/grøntsagsmos samt lidt frugtmos. I første omgang var det blot små smagsprøver oven på risgrøden, men øgede senere til 2 måltider. Et grøntsagsmåltid til frokost og et grødmåltid sen eftermiddag. Jacob tåler det fint, men Thea fik diarre og tabte sig i vægt (vi er lidt opmærksomme på, at hun holder sin kurve). Jeg gik tilbage til risgrød og amning for at normalisere hendes mave og er nu begyndt langsomt med grøntsagsmosen igen.
Jeg vil gerne have, at de følges ad, så jeg har derfor ikke introduceret et 3. måltid endnu. Ej heller kød/fisk. Hvor hurtigt kan jeg gå frem med Thea?
Vores døgnplan ser således ud i cirkatider:
kl. 5 morgen - vågner og kommer ind i vores seng. Sover nogen gange lidt igen, men er ofte bare vågne.
kl. 5.30-6 - ammes.
kl. 8.30 - ammes og puttes til formiddagslur. Sover som oftest 2 timer.
kl. 11.30 - Jacob får kartoffel/grøntsagsmos samt sveskegrød. Thea får risgrød med grøntsagsmos som "topping". Begge får lidt vand af kop, som dog for det meste løber ved siden af.
kl. 13 - puttes til eftermiddagslur. Sover som oftest 1 time.
kl. 14 - ammes.
kl. 15.30 - brødskorpe eller frugt i hånden.
kl. 16-16.30 - havregrød (købe) til begge samt frugtmos til Jacob.
kl. 18-18.30 - ammes og puttes til natten. Herefter begynder vi på madlavning til os selv.
kl 22-23 - Begge får MME. Thea 80-100 ml og Jacob 120-150 ml. Startede med dette, for at "fede" Thea lidt op efter maveproblemerne.
kl. 3 - ammes.
Får de mælk nok? Jeg vil gerne introducere grød til formiddag og eventuelt droppe natamningen om muligt. Er det en god idé på nuværende tidspunkt?
Hvor meget mælk har de brug for i døgnet? Ved jo ikke, hvor meget de får ved amning, men er mængden af MME ok?
Er det ok med 2 grødmåltider og et grøntsagsmåltid eller bliver det for lidt grøntsager?
Skal jeg bare give dem den portionsstørrelse, de kan tage?
Det kunne være rart at rykke deres døgnrytme lidt, så de kunne komme i seng lidt senere (og måske stå senere op). Derved kunne aftensmåltidet gives lidt senere. De er dog meget trætte kl. 18. Jeg har forsøgt at lægge dem til powernap omkring kl. 16 men meget ofte uden held.
Jacob har fået hård mave af mosen. Hvad kan jeg gøre ved det udover sveskegrøden? Mere vand af flaske?
Sikke en masse spørgsmål...
Hilsner fra
Christina