Brev:
Vil pludselig ikke sove i egen seng og renlighed
12. juni 2008
Alder:
20 mdr.
Vil pludselig ikke sove i egen seng og renlighed
Hej Helen.
Vi har Nicolaj på 20 mdr. Han har altid været rigtig god til at sove i sin egen seng. Han har sovet igennem siden han var 5. mdr.
Hver aften har vi samme putteritual:
Han kommer i nattøjet, får børstet tænder af far og får sagt godnat til far. Herefter putter jeg ham med en godnat sang, går ud og lukker døren.
Herefter har der normalt været ro til omkring 5-6-tiden hvor han vågnede og kom ind i vores seng og sov ca. 1 time mere.
Han kommer i seng 19.30-20.00, hvilket passer meget godt med at han selv begynder at sige sove og gnide sig i øjnene.
Da han skulle lære at sove alene, gjorde vi det at vi lagde´ham og sagde godnat og gik ud. Når han græd gik vi ind igen, lagde ham ned og sage godnat.... og igen og igen og igen.
Problemet er bare nu, at han overhovedet ikke vil sove selv. Sådan har det været i 14 dage nu. Det startede fra den ene dag til den anden, og vi kan ikke gennemskue hvad der har udløst det.
Han græder og græder og siger han er tørstig ligeså snart man har lagt ham. Jeg har prøvet at give ham noget at drikke for jeg synes at han skulle have det når der har været så varmt, men han er sjældent rigtigt tørstig, og ligeså snart jeg lægger ham igen siger han "tørstig" igen og græder når jeg går.
Når han efter lang tids kæmpen endeligt lægger sig til at sove vågner han allerede efter 2-3 timer og vil ind til os, selvom vi ikke er gået i seng endnu.
Når han vågner igen virker han oprigtigt bange og rækker ud efter og og græder ulykkeligt, og så giver jeg mig og tager ham med ind i sengen. Man vil jo ikke risikerer at skade drengen, så han ikke føler at mor og far er der for ham når han har brug for det.
Vi vil dog gerne tilbage til at han sover i sin egen seng indtil 5-6-tiden, da vi alle ikke får sovet godt ellers.
Håber du kan hjælpe, da vi er så bange for at gøre noget forkert (og jeg ikke kan holde ud når han er ulykkelig).
Et andet spørgsmål er: jeg ved godt at han aldersmæssig ikke er stor nok til at træne renlighed, men han kommer selv og siger "puha" INDEN han laver i bleen, og han kommer også tit og siger "tis" og tager sig til bleen, men hvor jeg ikke kan bedømme om han har eller skal tisse. Skal jeg bare ignorerer det, når han nu så pænt selv kommer og siger det?
Han er også meget bevidst om, hvis han render rundt uden ble og kommer til at tisse på gulvet uden vi ser det. Så kommer han og tager mig i hånden og viser mig "tis, ad" så jeg kan tørre op.
Med venlig hilsen
Nicolajs mor