Svar: Firmarejse og undvære mor
12. juni 2008
Alder:
10 mdr.
Kære forældre
Det er helt essentielt for at børn udvikler sig sundt og godt at de har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person som vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære tilknytningspersoner og barnet kan godt have flere primære tilknytningspersoner - oftest mor og far.
Barnet har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en au-pair, en bedsteforælder, en dagplejemor, en pædagog i vuggestuen osv.
Når jeres dreng skal passes er det vigtigt for ham at han har en god tilknytningsperson hos sig. Det vil i første omgang sige enten far eller mor eller hvis I er væk, at han så har en sekundær tilknytning, som han kender godt og føler sig tryg ved.
Jeres dreng er naturligvis for lille til at kunne forstå at mor lige pludselig er væk og han er for lille til at forstå en forklaring. Han vil derfor naturligt savne dig og det kan godt give lidt uro og lidt frustration når du pludselig er væk i 5 dage. Samtidig har han dog stadig far hos sig som jo ganske givet er ligeså tæt for ham som mor er - især når netop far og søn har holdt barsel sammen og mor har været delvist mere væk fordi du er begyndt på arbejde.
Derfor vil du rent teoretisk godt kunne tage væk i 5 dage og jeres dreng vil have det godt og trygt sammen med sin far. Han vil dog evt. virke lidt afvisende og afstandstagende, når du kommer hjem igen og det må du tage med ... :o)
Med hensyn til overnatning hos sine bedsteforældre så vil han også kunne dette med den alder han har. Det vil dog gå bedst for alle parter, hvis de kender hinanden og hvis bedsteforældrene kan efterligne hverdagen og rutinerne, gøre ting som I plejer at gøre - fordi genkendelighed giver ro.
Det kan være meget fornuftigt at lade sit barn passe nogle timer, en halv dag eller en enkelt nat. I første omgang måske hjemme hos jer, fordi omgivelserne han er i, sengen som han sover i osv. er som det plejer at være. Så kunne I tage i byen, nyde et par timer som par og komme hjem og stadig være der for ham, når han vågner om morgenen.
Det er vigtigt at prioritere sit parforhold og jeres behov som voksne. Det tjener jeres dreng bedst, hvis I ikke glemmer hinanden og det at være et par .. :o)
Men når det er sagt, så skal man også skelne imellem pasning en enkelt nat og at sende sit barn på ferie eller på koloni.
Helt overordnet så meget jeg faktisk ikke at små børn skal sendes på ferie eller væk fra forældrene i længere tid, før de er så gamle at de selv kan bede om det. Små børn har svært ved at forholde sig til tid og sted og forstår simpelthen ikke hvad det betyder at "mor og far kommer igen på søndag". De har brug for at vide at man er der for dem og ikke pludselig lader dem alene i længere tid. Men en enkelt overnatning hos søde og gode bedsteforældre er helt okay:o)
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske