Svar: Angst for at komme i bad
11. juni 2008
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære forældre
Det lyder ganske rigtigt at I har en pige, som på mange måder er meget moden og langt fremme i forhold til sin alder. Hun lyder til at være rigtig godt med verbalt og at kunne give udtryk for 'sit tankemylder' på den måde som hun gør, er rigtig flot i forhold til at være 2 år gammel.
Jeg tror I har fuldstændig ret i jeres fornemmelse, at hun forstår mere end hun er i stand til at håndtere og derfor er det rigtig godt at I forsøger at berolige og betrygge og give hende en ro og vished om, at I nok skal tage jer af det hele, det er ikke noget hun behøver bekymre sig om. Naturligvis samtidig med at I anerkender hendes følelser og den uro hun har.
Det er sådan at børn naturligt i kraft af deres alder, vil være bange for forskellige ting. Helt små børn, altså børn under et par år, vil ofte være bange for ting, de ikke kan forstå. Det vil være høje lyde, lyden af en motorsav, raketter, en meget høj latter, ting som pludselig dukker op, de er bange for fremmede osv. Og børn i 2-3 års alderen vil ofte være bange for mørke og bange for små dyr og at børn i perioder også er bange for vand er helt normalt.
Der er ingen tvivl om at I er på rette spor i jeres håndtering af problemet. Det er utrolig vigtigt netop ikke at tvinge hende til et bad, at gøre det mod hendes vilje, skrigende og sparkende er som du skriver et overgreb. Da angst for forskellige ting er en del af jeres datters udvikling, så kan I ikke fjerne angsten fra hende, men I kan hjælpe hende igennem det på en god måde. Det gør I bedst ved at støtte hende, lytte til hende og betrygge hende i at I er der og passer på hende i alle livets forhold.
I skal naturligvis overveje om hun har oplevet noget som gør hende utryg ved badet. Har hun oplevet at glide i badekaret og føler sig utryg ved en glat bund, har hun fået sæbe i øjet under hårvask eller lignende, så kan man jo gøre forskellige praktiske ting - komme en skridsikker måtte i karet, vaske hår uden sæbe i en periode osv.
Men ellers tænker jeg, at det bedste I kan gøre er at holde en pause, glemme bad i en periode og i stedet etagevaske hende på puslebordet eller ved håndvasken. Derudover vil det være rigtig godt at lade hende lege med vand, så hun føler sig tryg ved det og atter forbinder det med noget der kan være sjovt.
Udnyt at det lige nu er sommer og hun kan lege med vand udendørs. Et lille badebassin, hvor hun naturligvis aldrig må være alene uden opsyn, kunne måske være lidt sjovt. En vandkande, en spand, et par optrækkelige plastikfisk osv. Lige nu vil jeg foreslå jer at I fjerner fokus fra et rigtigt bad og i stedet forsøger at lege glæden ved vand tilbage i hende.
Og til sidst vil jeg lige sige at hvis jeres datter protesterer mod badekarret mere end mod vandet, så kunne et brusebad på fars arm måske også være en idé.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske