Brev:
Angst for at komme i bad
11. juni 2008
Alder:
2 år, 3 mdr.
Angst for at komme i bad
Hej Helen
Vi har en dejlig pige på godt 2 år. Hun har altid holdt meget af at komme i bad. Men pludselig vil hun ikke i bad. Hun reagerer angstfyld og kan på ingen måde overtales til at komme i badet. Hvis hun skal vaskes må jeg bruge min fysiske overlegenhed til at tvinge hende skrigende og sparkende ned i vandet. Det virker på mig som et overgreb.
Badeproblemet skal nok ses i relation til at vores datter i en periode har udvist frygt for en række ting hun normalt ikke har været bange for. Gynger der knirker, gøgen der kukker, en skorsten, brandbiler, edderkopper... Samtidig har hun påtaget sig ansvar og villet styre en række ting, hvad de andre børn i dagplejen skulle spise, hvilke bøger de måtte kigge i osv. Ligesom hun har virket meget træt uden at kunne "slukke" selv.
Lige siden vores datter var spæd har vi af sundhedsplejersken, senere af dagplejemoderen og familie og venner fået at vide, at vores datter virker temmelig kvik. Vores dagplejemor og andre siger hun har et sprog som en fire-årig, hun kender ugedagene, har længe vist stor interesse for at stave ord, lægge svære puslespil, haft et lille søvnbehov osv.
Det er vores klare fornemmelse, at vores datter forstår mere end hun er parat til at kunne håndtere og at det, som hos så mange børn, kan være en årsag til hendes frygt for de mange hverdagsting og at den adfærd måske kan være forstærket, hos hende. Hun siger det sådan set selv: "Jeg kan ikke forstå alle de ting far, jeg sidder bare lige lidt stille her..."
Vores strategi, har været at dæmpe stimuleringen, svare mere simpelt på spørgsmål, end hun ellers er i stand til at forstå, anerkende hendes frygt og fjerne ansvaret fra hendes små skuldre ved f.eks. at sige: "Det skal du ikke bekymre dig om, det skal far nok klare", samt sætte farten ned i hverdagen mht besøg, byture osv.
Vi syntes at det har virket. Vores datter tør godt gynge igen, beroliges af at vi bestræber os på at anerkende hendes frygt, bestræber os på at forstå hende, fjerne et edderkoppespind og i øvrigt forsøge ikke at gøre det store ud af det. Dagplejemoderen siger at hun virker til at være i bedre balance og hun fungere fint socialt med de andre børn.
Men så pludselig reagerer hun nu med stor angst/panik for at komme i bad, og efterfølgende snakker hun om at hun er bange, at det er forkert at gå i bad, at sove... og viser stort behov for at at få tryghed hos os.
Vores spørgsmål til dig er:
Hvordan kan vi håndtere vores badeproblem, så vores dejlige datter igen kan nyde at gå i bad
Og hvad er dine tanker/erfaring med de adfærdsmønstre jeg her har skitseret og tror du vi er inde på det rette spor i vores håndtering af problemerne?