Svar: Renlighed - afføring i sine bukser
11. juni 2008
Alder:
4 år, 3 mdr.
Kære Annemette
Jeg synes jeres datter er ved at være så gammel nu at det må være relevant at få en lægelig vurdering. Jeg synes derfor du skal kontakte jeres læge og drøfte med lægen, hvorvidt det vil være relevant at få en henvisning til sygehusets børneambulatorium.
Man behandler normalt børn med encoprese - det hedder det, når man har afføring på upassende tid og sted - når barnet er over 5 år. Jeres datter er kun 4½, men hun har været renlig med vandladning længe og hun er i følge din beskrivelse på mange måder en meget moden pige og jeg synes det vil være relevant at drøfte med lægen om ikke hun allerede nu skal henvises videre.
Den hyppigste årsag til at børn laver i bukserne er faktisk forstoppelse. Derfor vil behandlingen i første omgang gå ud på at få barnets tarme tømt og derfor vil man starte med en helt fast behandling med afføringsmiddel. Børn med encoprese er faktisk sjældent massivt forstoppet, de har derimod en uhensigtsmæssig tømning af deres tarm og har ofte afføring hyppigt. Det man arbejder på, det som er målet er at barnet har en stor afføring dagligt.
Man vil i den forbindelse også lave aftaler om bestemte toilettider og I vil som forældre blive vejledt i hvordan I støtter jeres datter bedst. Samtidig vil I normalt også have mulighed for at kontakte børneambulatoriet telefonisk og der vil også være aftalt opfølgende samtale. I har således hele tiden mulighed for at få hjælp og rådgivning af nogen som har sat sig ind i jeres og jeres datters situation og rådgiver ud fra stor faglig viden om netop dette problem.
Jeg håber at I får den hjælp I har behov for, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske