Svar: Stadig pylret og vil nu ikke i bad
11. juni 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Jette
Hvorvidt din datter utilpashed og ekstra pylren og utilfredshed skyldes udvikling, alder, sygdom eller andet er rigtig svært for mig at vurdere, herfra hvor jeg sidder:o)
Hvis du har mistanke om at din datter har allergi, - har hun børneeksem, løber det fra næse og øjne, har hun dårlig mave, nældefeber eller lignende, så vil det naturligvis være relevant at tale med lægen om, hvorvidt noget sådan kan gøre sig gældende. Men pylren i sig selv er normalt ikke symptom på allergi. Det kan dog godt være udtryk for at hun ikke føler sig helt frisk og det kan jo være alt lige fra tandfrembrud, øresmerter, maveinfektion, almen utilpashed, virus osv. lige til det at hun som sagt har en svær alder - der er så meget hun vil og endnu ikke kan. Og hun mangler også ord til at fortælle og beskrive hvad det er.
Med hensyn til hendes vægring mod at sidde i badekarret så er det sådan at små børn godt i perioder kan blive bange for forskellige ting. Det kan være lyde, flyvemaskiner, mørke eller skygger og mange børn bliver i en periode utroligt bange for vand og er nærmest paniske hvis der skal vaskes hår.
Hvis hun virkelig er bange, så skal du ikke tvinge hende, men derimod forsøge at finde alternative badeformer. For nogen virker det at bruge brusebad istedet for karbad og for andre omvendt. Det kan også være en god idé at du simpelthen holder en pause fra badet. Hun kan sagtens etagevaskes på puslebordet så hun på en måde bliver fint ren og du kan også lade hende sidde ved siden af håndvasken på et håndklæde. Så kan hun sidde med benene ned i vandet og efterhånden vænne sig lidt til det hele igen.
Du kan vaske hendes hår ved på samme måde at lade hende ligge på bordet og vaske håret i håndvasken. Nogle børn vil godt acceptere badet, hvis de undgår hårvask og vil så acceptere hårvask, hvis de samtidig undgår at få vasket kroppen. Du kan jo godt lade hende beholde tøjet på imens du vasker hår.
Derudover så vil det være rigtig godt at lege med vand, så hun igen får opbygget en ro og tillid til vand. Da det nu er sommer og godt vejr, så kunne du tage babybadekaret ud, fylde det halvt med vand, give hende en vandkande, lidt skovle, spande osv. at lege med. Hun kan han små plastik fisk svømmende i karret og på den måde kan det at lege med vand være med til at gøre at det atter også bliver sjovt at bade i vand.
Du skal være forberedt på at en angst for vand godt kan vare måneder, så det kræver stor tålmodighed. Jeg håber dog at du har fået lidt ideer med på vejen herfra og ønsker jer held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske