Svar: Får min dreng for lidt søvn?

11. juni 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Linda

Nu hvor din dreng er 2 måneder gammel, så vil det være rigtig fint at du begynder med lidt mere faste ritualer når han skal spise og sove - puttes til lur. Selvom han stadig er forholdsvis selvregulerende, så må du gerne begynde at arbejde på at han sover 3 lure dagligt og at han puttes på en bestemt måde, med sut, trillen i barnevogn osv.

Når du ammer ham så vil det være rigtig godt, hvis du kunne amme ham fra begge bryster. Det vil sige at han som nu spiser 15 minutter fra det ene bryst og når han så slipper der og virker mæt og træt, så skifter du ham så han atter vågner op til dåd. Derefter lægger du ham så til modsatte bryst og lader ham spise der og først derefter kan han få en sut, blive svøbt og blive puttet.

Du skal altså forsøge at komme ind i en rytme, hvor du tilbyder ham mælk fra begge bryster (spiser færdig på det ene, skiftes og toppen fra det andet), putter ham ved at svøbe ham og give ham en sut og putter ham i liften i barnevognen, så han sover 3 lure dagligt.

Du skal gå ud fra at han ikke skal være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal han have mad og sove igen. Hvis han så tilgengæld er fyldt godt op med mælk, så burde han kunne sove lidt længere lure og således vil der også begynde at gå lidt længere tid imellem amningerne - lige nu ammer du jo stadig rigtig tit.

Da jeres dreng kun er 2 måneder gammel, så er det helt naturligt at han viser et stort behov for tryghed og derfor sover bedst på jeres brystkasse. Det er dog uholdbart i længden, hvis han kun vil sove på jeres mave, da I jo også har andre ting I skal i løbet af en dag. Jeg tænker derfor, at det vil være en god idé at forsøge at lære ham at sove for sig selv. Altså at hjælpe ham til en god rytme også for jer alle på sigt.

Lad sutten indgå som et del af putteritualet og brug evt også en sutteklud ved ansigtet - en klud som lugter lidt af mor. Når du har ammet fra bryst nr 2. så skal han puttes. Du kan med fordel efter skiftning og inden du lægger ham til igen, svøbe ham. Hvor du normalt efter amning vil sidde med ham på maven/brystkassen, så skal han nu svøbes. Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme.

Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet ...

Annonce

... roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han har sin sut. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Eller tril ham en tur i barnevognen eller sving liften stille og roligt lidt frem og tilbage.

Du skal arbejde på en lur formiddag, middag og eftermiddag. Sammenlagt vil han have behov for at sove måske 6 timer i løbet af dagen + 9-10 timer om natten, hans samledes søvnbehov er således 15-16 timer i døgnet.

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, når dagen begynder har han evt. behov for endnu en amning at vågne på.

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur, sover et par timer. Her ammes fra begge siden som ovenfor beskrevet, svøbes og puttes.

Frokost: Ammes og puttes til middagslur, sover igen et par timer. Igen ammes fra begge sider med skiftning undervejs, svøbes og puttes som ovenfor beskrevet.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag: Ammes og puttes til sen eftermiddagslur, sover igen et par timer.

Aften: Ammes efter behov. Mange børn spiser meget hyppigt i løbet af aftenen for at blive tanket godt op til natten.

Sen aften/nat: Ammes efter behov.

Når din dreng begynder med skemad, så vil planen stadig se nogenlunde ud som ovenstående og amningerne vil i begyndelsen være som de plejer. Skemaden vil således komme ud over amningerne og der går nogle måneder inden et skemåltid kan erstatte en amning. Du skal regne med at selvom din dreng får skemad, så skal der følge en amning efter.

Det vil dog som sagt være meget hensigtsmæssigt at du forsøger at fylde din dreng lidt mere op hver gang han spiser, så du på den måde kan få lidt længere tid imellem hver amning. Hvis du lige nu ammer hver 2 time, så ville det jo være dejligt, hvis du kunne få ham fyldt så meget op at han kunne nøjes med bryst hver 3 time ...

Putteritual består som sagt af amning x 2 hvoraf sidste amning indeholder svøbning og bryst efterfulgt af sut og sutteklud. Puttes i lift, i barnevogn, vugges lidt, lulles til ro.

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

6. oktober 2024 | Sovevaner | 11 mdr.

Dreng 11 mdr vil ikke længere puttes af far

Kære Helen Vi står i en lidt presset situation, da vores dreng på 11...

26. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Græder sig selv i søvn om aftenen

Hej Helen, Så skriver jeg igen .. Efter mit sidste brev er min datter...

4. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsrytme for baby på tre måneder

Kære Helen. Først og fremmest mange tak for din gode postkasse. Det er...

1. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Vågner fra lure hele tiden

Hej. Jeg har en datter på 3 måneder. Jeg kan simpelthen kun få hende til at...

26. august 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Tvillinger snart 8 mdr.

Kære Helen Ja nu måtte jeg ty til dig. Jeg er mor til tvillinger der bliver...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far