Svar: Får min dreng for lidt søvn?
11. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Linda
Nu hvor din dreng er 2 måneder gammel, så vil det være rigtig fint at du begynder med lidt mere faste ritualer når han skal spise og sove - puttes til lur. Selvom han stadig er forholdsvis selvregulerende, så må du gerne begynde at arbejde på at han sover 3 lure dagligt og at han puttes på en bestemt måde, med sut, trillen i barnevogn osv.
Når du ammer ham så vil det være rigtig godt, hvis du kunne amme ham fra begge bryster. Det vil sige at han som nu spiser 15 minutter fra det ene bryst og når han så slipper der og virker mæt og træt, så skifter du ham så han atter vågner op til dåd. Derefter lægger du ham så til modsatte bryst og lader ham spise der og først derefter kan han få en sut, blive svøbt og blive puttet.
Du skal altså forsøge at komme ind i en rytme, hvor du tilbyder ham mælk fra begge bryster (spiser færdig på det ene, skiftes og toppen fra det andet), putter ham ved at svøbe ham og give ham en sut og putter ham i liften i barnevognen, så han sover 3 lure dagligt.
Du skal gå ud fra at han ikke skal være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal han have mad og sove igen. Hvis han så tilgengæld er fyldt godt op med mælk, så burde han kunne sove lidt længere lure og således vil der også begynde at gå lidt længere tid imellem amningerne - lige nu ammer du jo stadig rigtig tit.
Da jeres dreng kun er 2 måneder gammel, så er det helt naturligt at han viser et stort behov for tryghed og derfor sover bedst på jeres brystkasse. Det er dog uholdbart i længden, hvis han kun vil sove på jeres mave, da I jo også har andre ting I skal i løbet af en dag. Jeg tænker derfor, at det vil være en god idé at forsøge at lære ham at sove for sig selv. Altså at hjælpe ham til en god rytme også for jer alle på sigt.
Lad sutten indgå som et del af putteritualet og brug evt også en sutteklud ved ansigtet - en klud som lugter lidt af mor. Når du har ammet fra bryst nr 2. så skal han puttes. Du kan med fordel efter skiftning og inden du lægger ham til igen, svøbe ham. Hvor du normalt efter amning vil sidde med ham på maven/brystkassen, så skal han nu svøbes. Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han har sin sut. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Eller tril ham en tur i barnevognen eller sving liften stille og roligt lidt frem og tilbage.
Du skal arbejde på en lur formiddag, middag og eftermiddag. Sammenlagt vil han have behov for at sove måske 6 timer i løbet af dagen + 9-10 timer om natten, hans samledes søvnbehov er således 15-16 timer i døgnet.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, når dagen begynder har han evt. behov for endnu en amning at vågne på.
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur, sover et par timer. Her ammes fra begge siden som ovenfor beskrevet, svøbes og puttes.
Frokost: Ammes og puttes til middagslur, sover igen et par timer. Igen ammes fra begge sider med skiftning undervejs, svøbes og puttes som ovenfor beskrevet.
Eftermiddag: Ammes og puttes til sen eftermiddagslur, sover igen et par timer.
Aften: Ammes efter behov. Mange børn spiser meget hyppigt i løbet af aftenen for at blive tanket godt op til natten.
Sen aften/nat: Ammes efter behov.
Når din dreng begynder med skemad, så vil planen stadig se nogenlunde ud som ovenstående og amningerne vil i begyndelsen være som de plejer. Skemaden vil således komme ud over amningerne og der går nogle måneder inden et skemåltid kan erstatte en amning. Du skal regne med at selvom din dreng får skemad, så skal der følge en amning efter.
Det vil dog som sagt være meget hensigtsmæssigt at du forsøger at fylde din dreng lidt mere op hver gang han spiser, så du på den måde kan få lidt længere tid imellem hver amning. Hvis du lige nu ammer hver 2 time, så ville det jo være dejligt, hvis du kunne få ham fyldt så meget op at han kunne nøjes med bryst hver 3 time ...
Putteritual består som sagt af amning x 2 hvoraf sidste amning indeholder svøbning og bryst efterfulgt af sut og sutteklud. Puttes i lift, i barnevogn, vugges lidt, lulles til ro.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske