Svar: Sprogudvikling og behov for talepædagog
10. juni 2008
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Anne
Det er især i 2-3 års alderen at der sker rigtig meget med børns sprog. De begynder at forstå og bruge flere ord og de begynder også at blive bevidste om tider, således at de f.eks. ved at det hedder "hoppede" fordi det var igår. De sætter også ord sammen - en to årig vil f.eks. normalt kunne sige "de bar" i betydningen 'der er far' eller sige f.eks. "min bil" - i det hele taget bliver ordene "det er min" ofte brugt i denne alder ...:o)
Det vil være naturligt at jeres dreng forsøger at gentage ting eller begynder at snakke om f.eks. personer der ikke er tilstede. Det kan være at han spørger efter en af jer forældre "vo bar" i betydningen hvor er far henne.
Han vil elske billedbøger med billeder af hverdagsting, billeder af en spand, en kop mælk, en ske, en bamse, en ble osv. og han vil naturligt forsøge at benævne disse og også pege på dem og afvente at du siger hvad det er, ligesom han også vil pege hvis du spørger "hvor er billedet af sutten henne?".
Han vil elske rim og remser og sige en masse vrøvlerim. Nogle ord vil være rigtigt udtalt men mange ord vil være 'forkerte' og det er helt okay.
Det er altid en god idé at få barnets ører tjekket, når man er i tvivl om barnet sprogligt er godt nok med. Og derudover synes jeg også det er helt fint at kontakte kommunens talepædagog. Det er sådan at der er tilknyttet en talepædagog til alle institutioner og hvis pædagogerne skønner det nødvendigt at få en talepædagog på jeres dreng, når han begynder i børnehave, når han er tre, så vil de henvise ham dertil. Ofte er det i den alder man starter.
Der er dog intet i vejen for at du selv kontakter talepædagogen nu, du kan ringe til kommunen og bede om at blive stillet om til pågældende. Det vil være rigtig rart for dig at høre hvordan du skal forholde dig, talepædagogen vil evt. også gerne se jer til en samtale og møde din dreng og han/hun vil også kunne give dig forslag til nogle bøger, lege, øvelser osv. du kan lave med din dreng. Derudfra kan I så aftale det videre forløb.
Som udgangspunkt lyder det du fortæller dog ikke voldsomt problematisk, han skal nok lære at tale. Der er jo også børn som er så perfektionistiske at de ikke siger et ord, før de kan og den dag de så åbner munden og taler, ja så kommer det bare i en lind strøm .. :o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske