Brev:
Babys døgnrytme
10. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Babys døgnrytme
Hej Helen.
Jeg har en dejlig lille dreng på otte uger. Han har de sidste to uger for det meste kun vågnet en til to gange hver nat efter jeg er gået i seng, og i nat sov han seks timer uden at vågne, så det er meget fint synes jeg.
Jeg er dog lidt nysgerrig på hvad jeg kan forvente fremover.
Min dreng har haft en del bøvl med maven og har stadig nogle dage hvor han ikke sover længe af gangen, men vågner efter max. en time pga. maveknib. Hvornår kan jeg forvente, at hans maveproblemer går over? Jeg har over en periode skrevet ned hvad jeg spiser og hvornår han har de urolige perioer, men det har ingen sammenhæng.
Hvornår kan jeg forvente, at han bliver mere regelmæssig med nogenlunde faste soveperioder om dagen og en døgnrytme med mest nattesøvn? Er det noget jeg kan gøre for at lære ham eller fremskynde, at han ikke er lysvågen efter måltid om natten?
Hvornår bør vi indføre fast læggetid med faste ritualer, og hvornår bør læggetiden være? Til børns normalt sengetid tidlig aften ved 19-20-tiden eller når vi selv vil i seng?
Han har nogle gange en vågenperiode om aftenen der varer til 2-tiden om natten. Hvad kan vi gøre ved det?
Hvordan kan vi vise forskel på dag og nat i den lyse årstid (vi har mørklægningsgardiner i soveværelset, men de hjælper kun lidt), og hvornår på døgnet bør vi vise, at der er nat med ingen samtaler, svag belysning osv.? Eventuelt hvornår bør vi begynde med at vise, at der er nat f.eks. mellem kl 19 og kl. 6?
Og til noget der ikke er aktuelt endnu, men som jeg er meget nysgerrig på: Hvornår kan man regne med, at et barn kan klare sig 12 timer natten igennem uden mad?