Svar: Modermælkserstatning og vælling
10. juni 2008
Alder:
8 mdr.
Hej Karin
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives fint med kun 3 flasker dagligt - ialt ca 600ml. Omkring 10 måneders alderen kan nedsættes til yderligere 2 flasker (400ml) som er det barnet har behov for, for at få sit jernbehov og delvise mælkebehov dækket - ved siden af mme, kan man så i denne alder tilbyde lidt mere komælk (sødmælk og surmælksprodukter).
Med hensyn til hvorvidt du skal give mme eller vælling så betyder det ikke så meget med den alder din datter har nu. Hun kan trives med begge dele og du skal give hende det, som du synes fungerer bedst for jer. Både vælling og mme indeholder jern og dækker således jernbehovet frem til 12 måneders alderen, hvis barnet tilbydes 400ml dagligt. Begge dele tæller også med i mælkeregnskabet.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske