Svar: Sovevaner og mad
10. juni 2008
Alder:
5 mdr.
Kære udkørte mor
Det lyder som en rigtig god idé at du starter op med skemad to gange dagligt og jeg vil anbefale dig at du giver både grød og grøntsagsmos. Når dette har fungeret i et par uger, så synes jeg du skal øge ham til 3 måltider skemad dagligt, hvor grød max udgør 2 af dagens måltider. Det er i princippet bedre at han spiser 1 dl. x 3 dagligt end 1½ dl. x 2. Det er med til at holde hans mave igang og giver samtidig også plads til mælk efterfølgende.
Samtidig er det vigtigt for at begynde at sove igennem om natten at han stille og roligt mættes dagen igennem og ikke kun om aftenen. De fleste børn vil således omkring 6 måneders alderen trives og sove godt med 3 skemåltider og amning sen aften og så sove igennem til næste morgen tidlig. Du vil altså stille og roligt i løbet af den næste månedstid kunne arbejde på en ny rytme, som vil gøre at din dreng ved 6 måneders alderen vil være i stand til at sove måske 5-6 timer uden at få mælk.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Amning og sover lidt videre
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur, sover her måske kun en lille times tid.
Frokost 11.30-12: Grød med frugtmos, vand af kop. Varier mellem rigrød, majsgrød, hirsegrød og boghvedegrød og varier også mellem forskellige former for frugtmos som topping.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13, sover her 1½-2 timer
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper måske ½ times tid sen eftermiddag
Aften 18: Grøntsagsmos, det kan være mos der tager udgangspunkt i de grøntsager I selv spiser - kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash og lignende grøntsager er godt at begynde med. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske vælling ca kl. 20. tidspunktet for putning varierer efter hvor lang og hvor sen lur han har taget sidst på eftermiddagen.
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Nat 23/24-05/06: De fleste børn begynder i 6 måneders alderen at kunne springe amning over og sove i dette tidsrum.
Når de fungerer med de to måltider skemad, så kan du som sagt øge til 3 måltider og her vil det være rigtig godt at du tilbyder grød til formiddag - altså inden formiddagsluren. Til frokost kan du så tilbyde enten grød eller grøntsagsmos og ellers er planen fortsat nogenlunde som ovenfor beskrevet.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, forsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske