Svar: Tager hun nok på?
10. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det bedste billede du kan få af din datters vægt og trivsel får du ved at indtegne hendes længde- og vægtmål på kurverne som du finder i "Livets Bog" på medlemssiden. Her er det vigtigt at din datter følger sin kurve, velvidende at børn der er blevet ammet meget kan tage rigtig meget på i starten og derefter kan kurven flade lidt ud ...
Som tommelfingerregel siger man at barnet skal fordoble sin fødselsvægt inden for det første halve år og det har din datter næsten gjort. Du har naturligvis ret i at hun ikke har taget så meget på den sidste tid, og her må du gøre det du selv foreslår - energiberige hendes grød og mos lidt ekstra og fortsat amme hende det hun har behov for.
Du kan energiberige ved at bruge lidt mme eller sødmælk i grød og mos og ved at tilsætte en tsk. fedtstof (smør, olie, - hvad du nu har) i maden. Derudover vil det være rigtig godt at du nu, hvor din datter er blevet 6 måneder medtænker at hun har brug for at få både fisk og kød i sin grøntsagsmos.
Fedt og protein er vigtigt for at vokse godt og protein får hun især gennem kød, hvor fisk er en god kilde til mange sunde fedtstoffer. Kød og fisk skal koges eller tilberedes i ovn. Det er ofte en fordel at begynde med hakket kød, hvor udbudet også er stort. Man kan købe hakket kød fra både okse, lam, kalv, svin og kalkun. Med hensyn til fisk er det godt at varierer mellem de forskellige fede fisk som laks, sild, makrel og tun og de magre fisk som torsk, torskerogn og rødspætte.
En lille smule æg kan også gives fra 6 mdr.´s alderen. Det anbefales at det gives hårdkogt eller bruges i farsretter, postejer eller kager, en æggepandekage kan også bruges. På grund af fare for salmonella bør æg ikke gives på anden måde.
Og så skal du naturligvis se på hvordan din datter i øvrigt trives og udvikler sig og hun lyder jo til at være en pige i fuld udvikling og som har det rigtig godt.
Fortsat held og lykke med hende, håber du her er hjulpet lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske