Brev:
Kostplan - 10 mdr.
10. juni 2008
Alder:
10 mdr.
Kostplan - 10 mdr.
Kære Helen,
Så har vi brug for din hjælp igen.
Vi er bekymrede for Augusts vægt, og har brug for lidt vejledning omkring kost, især i forhold til mængder samt behov for MME eller sødmælk. For hvor meget er det nu han skal ha'?
August er en meget glad og harmonisk lille dreng som er utrolig nysgerrig og meget aktiv. Han har kunnet kravle siden han var 5 måneder, og han kravler samt øver sig i at gå og stå, sidde, vende, bladre, pille osv. i størstedelen af hans vågne timer. Det er rigtig hyggeligt at han har så stort mod på at lære en masse nye færdigheder, men nu er jeg bekymret for hans vægt. Faktisk tror jeg, han har tabt sig den sidste måned.
Han vejede 3.334 gram ved fødslen, 8.080 gram ved 8 måneders undersøgelsen, og nu hvor han er knap 10½ måned vejer han kun 8.400 gram, altså kun små 300 gram mere end for 2 måneder siden. Han har det rigtig godt, og han har da også en lille babymave og er fin og stærk, men jeg vil meget gerne have lidt vejledning i forhold til hvordan jeg kan øge hans kalorieindtag, når nu han rører sig så meget.
Han er glad for mad, men han spiser ikke særlig meget ad gangen. Vi tilbyder ham altid mere end han kan spise, men vi presser ham ikke, når han ikke vil have mere. Med andre ord, er det altså ham og ikke os der bestemmer størrelsen på hans portioner. Han bliver nemlig meget frustreret og begynder at græde, hvis vi bliver ved med at tilbyde ham mad, når han ikke vil ha' mere. Derfor gør vi nu det, at vi fjerner hans tallerken når han ikke vil have mere, og så sidder han i sin høje stol hos os, eventuelt med et stykke legetøj, til vi er færdige med at spise.
Det er ikke sådan at vi ikke spiser før August er færdig med at spise, men nu hvor han spiser så lidt, er han jo naturligvis færdig med at spise før os. Spisesituationen er altid hyggelig og August snakker og pludrer meget ved bordet.
En typisk dag ser ud som beskrevet nedenfor:
Morgen: Havregrød med frugtmos, MME og olie (spiser ca. 1 dl.), brødskorpe eller rugbrød til selv at sidde med, et lille stykke æble, MME i kop
Formiddag: frugtmos, figenstang, bolle m. smør eller lignende, MME eller vand i kop
Frokost: ½-1 skive rugbrød med den leende ko, leverpostej, rester fra aftensmad - måske en halv frikadelle lidt farsbrød, dip, kartoffel el. lign, agurkestave, havarti flødeost i skiver, cherrytomat eller andet grønt. MME i kop.
Eftermiddag: Frugtgrød eller frisk frugtmos, måske en kvart skive rugbrød m. ost
Aftensmad: Som os, men meget lidt - i går spiste han f.eks.: 1 lille skive farsbrød, 1 lille kartoffel m. tzatziki, og 2 grønne bønner. Vand i kop
Inden putning: Ammes (jeg planlægger at stoppe helt med at amme inden for de næste 1-2 uger)
Han sover til middag ca. 1-2 timer både formiddag og eftermiddag. Sover fint om natten, fra ca. 20-06.30 med 2-3 vågne perioder. Falder dog hurtigt i søvn igen.
Til slut skal jeg høre dig, hvornår vi kan skifte MME ud med sødmælk?
Vi glæder os til at høre fra dig.
Mange hilsner fra os tre.