Svar: Manglende rytme for søvn og mad
10. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Det vil ofte være sådan at børn omkring 6 måneders alderen begynder at kunne nøjes med kun to lure dagligt og det betyder at de således begynder at kunne springe den sene eftermiddagslur over.
Samtidig vil det ofte være relevant med 3 skemåltider dagligt og derudover lidt mellemmåltider. En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur kl ca 10, sover 45 minutter
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, lidt agurkestænger, brødskorper eller lignene i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop og amning
Powernap sidst på dagen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver stille og roligt mere familiemad. Agurkestænger, brødskorper. Vand af kop
Ammes og puttes til natten ca. 19.30
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 23/24-05/06: Så vidt muligt ikke længere amning i dette tidsrum.
Jeg håber at ovenstående plan giver dig en idé om hvordan du kan komme ind i en mere fast søvnrytme og hvordan antallet af måltider skal være. Det vil sandsynligvis påvirke din drengs søvn, hvis du kan følge en plan nogenlunde som denne.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske