Brev:
Søvn, mad, laktulose
9. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Søvn, mad, laktulose
Hej Helen
Jeg skal forsøge at gøre dette så kort som muligt, men har mange spørgsmål.
Mine spørgsmål drejer sig om følgende ting:
1. hans mave (døjer konstant med forstoppelse og mavepine).
2. mad.
3. søvn (eller rettere mangel på samme).
For at starte med begyndelsen, så havde jeg en ret voldsom fødsel med vestorm og jeg bristede også en del, så er blevet syet ret meget. Syningerne resulterede i, at jeg ikke kunne holde ud at sidde op særlig lang tid af gangen og min lille søn ville ikke tage ordentligt ved brystet. Han skreg bare og slog om sig med sine små arme og ben.
Hver gang han var sulten sad jeg med ham så længe jeg kunne holde ud (typisk 1 time til halvanden af gangen). Jeg prøvede at amme liggende, men det kunne ikke ordentligt lade sig gøre og han var ikke mindre utilfreds af den grund. Hvis ikke han blev arrig og slog omkring sig faldt han i søvn og var umulig at vække igen. Til sidst kunne jeg ikke længe rumme, at han skulle blive så ulykkelig hver gang han skulle ammes, så jeg købte en elektrisk brystpumpe og pumpede ud til ham og gav ham ammemælken på flaske. Efter halvanden måned gik produktionen dog så meget ned, at vi overgik til 100 % modermælkserstatning.
Jeg har været meget ked af dette da faren både har haft astma og har megen allergi, men jeg orkede simpelthen ikke mere til sidst. Desuden havde jeg ikke modtaget nogen instruktion i, hvordan man skulle stimulere mælkeproduktionen med pumpen, så det gik som sagt lige så stille i sig selv. Senere har jeg så fundet ud af, at jeg skulle have pumpet 8 gange i døgnet for at det kunne tilpasses hans appetit, men jeg fik kun pumpet 5-6 gange i døgnet og følte ikke mit liv bestod i andet end at pumpe, give mad og selv spise. Derfor var det en helt lettelse for mig, at vi helt gik over til mme.
Men der er jo så en enorm ulempe ved mme, som er at hans mave lige siden har været rigtig træls (på godt århusiansk). Da jeg var indlagt på barselsgangen fik vi at vide at en baby på mme skal have afføring hver anden dag, men senere sagde sundhedsplejersken, at det slet ikke var nok. Det hed nærmere 1-2 gange om dagen! Han fik dengang nan1 og vi overgik så til syrnet allomin uden synderlig forbedring. Jeg talte med sundhedsplejersken igen, som anbefalede os at give ham laktulose.
Det gik vi igang med af flere omgange fordi han reagerede mærkeligt på det. Første dag fik han fin afføring og på andendagen udeblev den så helt og han blev helt elektrisk og var utilpas over ikke at komme af med det han skulle. Så stoppede vi igen, men genoptog igen senere, hvor det samme skete. Til sidst fik vi anbefalet at dele max dosis ud på alle hans måltider (ca. 1 ml. pr. måltid) og det har vi så gjort nu i halvanden måned. Er det på nogen måde skadeligt for ham at få laktulose i så lang tid? Og vi har fortsat dage, som fx. i dag, hvor afføringen helt udebliver. Det gjorde den også i går, hvor jeg så til sidst (kl. 23) gav ham en omgang microlax fordi han var så ked af det og blev ved med at ligge og trække knæene op mod maven i mavekramper.
Kan det virkelig passe der ikke er andet end laktulose vi kan give ham eller noget andet der kan hjælpe?? Jeg føler ofte, at vi ville have et helt andet og mere roligt barn, hvis ikke han skulle døje så meget med mavepine...
Heldigvis er han nu blevet 4 måneder, så jeg er så småt gået igang med at give ham noget meget tynd kartoffel- og gulerodsmos. Men hvad er det bedste jeg kan give ham for at sætte gang i hans mave? Indtil nu har jeg givet ham ren kartoffelmos 2 gange og gulerods/kartoffelmos 1 gang (færdiglavet hipp).
Er det bedst at lave en blanding af kartoffel og så en anden grøntsag eller er ren kartoffel eller ren gulerodsmos at foretrække? Jeg tænker på, at der er en del stivelse i kartofler og det er vel ikke ligefremt godt, hvis man døjer med hård mave?
I disse strejketider er det ikke megen hjælp jeg får fra min egen sundhedsplejerske mht. overgangen til fast føde og selvom man anbefaler amning eller mme til 6-måneders alderen, så tænker jeg, at det er bedre at få ham af mme så hurtigt som muligt, når hans mave reagerer så dårligt på det??
Mit sidste spørgsmål drejer sig om hans sovevaner. Jeg står op med ham om morgenen ml. 6-8. Så får han ca. 200 ml mme og så putter jeg sammen med ham igen i ca. 2 timer. Så vågner han før han er sulten igen, så jeg lægger ham lidt på legetæppet og snakker med ham osv. Når han så endelig bliver sulten igen (typisk 5 timer efter første måltid), så virker han ret overgearet og overtræt og kan kun vugges i søvn på armen, hvorefter han så bliver puttet i sin egen seng.
Det skal lige nævnes at hans appetit har været meget dalende og svingende efter vi har fået det varme vejr, men han har ikke tabt sig og ser sund ud. Han plejede at spise ml. 1100-1200 ml mme i døgnet og det er så nede på 700-800 ml nu. Hans måltider er således både blevet mindre og også færre, så der går flere timer mellem dem.
Når han vågner før han er sulten og så er oppe i 3 timer før han vil spise igen, så er det svært at få ham til at falde til ro, så han kan sove. Når han så endelig sover vågner han efter 45 minutter (ca.). Indimellem sover han videre når man lige giver ham sutten, men for det meste er han spilvågen og skal så op igen, og så kan vi starte forfra. Ikke engang en tur i barnevognen kan berolige ham længere. Så ligger han bare dernede og siger klynkelyde.
Det er meget sjældent han tager lange lure på 2-3 timer, så når han endelig gør går jeg ind og kigger til ham hele tiden for at sikre mig, at han er ok.
Der var ellers en periode, hvor jeg kunne lægge ham i seng og så faldt han i søvn af sig selv, men sådan er det slet ikke længere. Nu skal han vugges i søvn på armen og det er ret anstrengende at gå rundt med en baby på 7100 g i en halv time eller mere af gangen. Desuden vil jeg jo heller ikke give ham dårlige vaner.
Jeg mener at have læst at det er fra 4-måneders alderen, at babyer kan tillægge sig dårlige vaner og jeg vil ikke ind i, at han kun kan sove, hvis han bliver vugget i søvn på armen. Hvad gør vi for at bryde denne rutine?
Vi gør det samme hver aften med at putte ham i nattøj, give mad osv., men det virker ikke som om han har fundet ud af, at det er fordi han snart skal sove. Han har, lige fra starten, aldrig sovet tidligere end 23 (og nogle gange først så sent som halv 1) og det er begyndt at blive noget hårdt, især for min kæreste og jeg, der ikke har noget tid sammen kun ham og mig. Hvornår begynder han at få en anden rytme? Og er der noget vi kan gøre for at tilskynde en anden rytme eller skal vi bare gøre som vi gør nu og følge ham?
Jeg tror det var, hvad jeg havde for denne omgang. Håber jeg har formuleret mig klart. Jeg er ikke sikker på om du skal bruge det til noget, men min søns fødselsvægt var på 3600 g., så han har pt. næsten fordoblet sin vægt.
Ser meget frem til at høre fra dig!
Med venlig hilsen
Camilla