Svar: Lære at bruge sut når sove
9. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Camilla
Det er ikke alle børn der bruger sut og det kan jo være helt fint - der er trods alt en grund til at man kalder det for en narresut ... :o)
Men nogle gange er det praktisk og rart, hvis barnet vil tage imod en sut og du må forsøge så godt du kan. Sutter er meget forskellige både i længde og i facon, i størrelse og i materialer - der er sutter i gummi og sutter i silikone, der er store sutter, små sutter, flade sutter, runde sutter osv. og du må forsøge dig lidt frem.
Jeg ved at nogle forældre, der har haft problemer med at få deres barn til at tage sut og flaske har haft held med at bruge Nuby eller Pigeon - så hvis ikke du har forsøgt disse mærker, så er det en mulighed.
En sutteklud kan ofte bruges sammen med sutte. Det er her en fordel at vælge en sut med ring, hvorigennem du så kan trække en stofble eller lignende, der så bliver til barnets sutteklud. Det at stofbleen er trukket igennem sutte gør at den ligger tæt ved barnets ansigt og samtidig har den også den funktion at den holder lidt igen på sutten ved munden, når barnet ligger i liften. Det gør det altså nemmere for barnet at holde sutten i munden.
Du må også forsøge på forskellige tidspunkter, hvis din datter er ked af det, overtræt eller lignende, så er hun måske ikke så motiveret for at bruge en sut, - derfor kan det være en idé også at forsøge, hvis hun er glad og virker suttelysten, så har hun måske mere overskud til at forsøge.
I begyndelsen er det ofte nogle gange en god idé at stå og holde sutten ved hendes mund og således hjælpe hende til at bibeholde den i munden, med hånden tæt ved hendes ansigt og duften af din hånd, varmen fra din hånd, vil hun nogle gange falde til ro.
Håber dette hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske