Svar: Mad og spisetider - 9 mdr.
9. juni 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Josefines mor
Når du skal beregne Josefines madindtag og hvad hun skal have af forskelligt, så er det en god idé at gå ud fra en alder, som ligger mellem de to aldre hun har - altså det tidspunkt der lige nu ligger mellem 9 måneder og 6 måneder. Det vil sige at du skal gå ud fra at Josefine skal spise og tilbydes mad som et barn på ca 7½ måned.
Derfor vil det være rigtig godt, hvis du nu begyndt med mere familiemad, altså mad som tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. Hun vil fortsat have behov for grød og mos, men ved siden af skal hun også have mad i stykker, mad at sidde med i hånden og stille og roligt skal hun til at øve sig i at tygge. De fleste børn vil omkring 8 måneders alderen kunne begynde med lidt brødhapsere, godt kogte pastaskruer, indmaden af en frikadelle og lignende.
Jeg ved ikke hvor god Josefine er til at tygge og om du har noget indtryk af det. Hvis du har indtryk af at det kunne gå fint så må du gerne forsøge med lidt brødhapsere nu, hvis du skønner at det er for tidligt, så må du vente lidt.
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud, du skal bare begynde at udskifte lidt af maden med den mad I får. Du kan lave mos af alle slags grøntsager, du kan bruge det kød og fisk I selv spiser og blande det i mosen, du kan lave sovs med sødmælk og give hende lidt af det. Hvis du f.eks. laver kartoffelmos og millionbøf, laver pasta med kødsovs eller laver boller i karry, så kan I sagtens spise det samme. Du skal bare sikre dig at konsistensen er så hun kan kapere det.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 7.30-8: Havregrød evt med frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30: Frisk frugt i hånden at sidde med selv og tilbydes også små bidder af en bolle med smør, ost i stænger, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, agurkestænger eller ristede rugbrødsbjælker i hånden, begynde med små rugbrødshapsere med smørbart pålæg. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mellem 13-14
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Hvis grød på dette tidspunkt tager pladsen væk fra en flaske, kan det være en fordel at bibeholde flaske om eftermiddagen i stedet for grød og så bare give lidt frugt, frugtmos eller frisk frugt, som ikke ligger så tungt i maven.
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager og sovs af forskellig slags. Giv hende kogte blomkål og broccolibuketter i hånden, kartoffelbåde og lignende at sidde med og gnaske i og giv hende så grøntsager moset med lidt sovs, ris med lidt sovs og lignende ved siden af, - der skal altså både være mad i stykker og mos. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mme mellem 19-20
Sen aften 23-24: Flaske med mme - kan evt. spise denne i søvne.
Med hensyn til flaske og indtag af mme, så kan du se at jeg i min plan foreslår 4-5 flasker - dette fordi du fortæller at hendes indtag er minimalt. Det vil være rigtig godt, hvis du kan få hende til at indtage 400-500ml dagligt. Hvis hun ikke kan det, så må du lade hende drikke det hun gør og så kan du evt. bruge mme i havregrøden om morgenen, så hun der får lidt ekstra.
Jeg håber at ovenstående plan giver dig en idé om hvordan du kommer lidt videre og igang med mere familiemad, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske