Svar: Må en baby sove på siden?
9. juni 2008
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Sundhedsstyrelsen ændrede i 1990’erne anbefalingerne for sovestilling hos spædbørn, fordi man fandt ud af at hvis børn sov på ryggen, så var risikoen for vuggedød stærkt reduceret.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Risikoen for vuggedød er op til 10 gange højere, hvis barnet sover i maveleje i forhold til rygleje. Det er også påvist, at sideleje under søvn er forbundet med en ca. dobbelt så stor risiko for vuggedød. Den øgede risiko skyldes formentlig, at barnet lettere ruller fra sideleje til maveleje, men også at sideleje i sig selv udgør en risiko. Mekanismerne bag sammenhængen mellem mave-/sideleje og øget hyppighed af vuggedød er ikke klarlagt. Men der er klar evidens for, at rygleje beskytter mod vuggedød. Spædbørn skal derfor lægges til at sove på ryggen".
Citat: "Vuggedød kan forebygges - Anbefalinger for sundhedspersonale", sst. 2006.
Derudover anbefales det at man ikke ryger i graviditeten og ikke udsætter barnet for tobakrøg efter fødslen.
Det anbefales at man undgår overophedning af barnet. Barnet må ikke have det for varmt når det sover, da forhøjet legemstemperatur kan påvirke åndedrætscentret negativt og medføre død.
Det anbefales, at barnet sover på et fast underlag
med babydyne og uden puder og løse tæpper. Hvis et barn sover i samme seng som forældrene, skal barnet have sin egen dyne og man skal sikre sig at der er tilstrækkelig med plads rundt om barnet.
I forhold til at sove på maven af en forældre skriver sundhedsstyrelsen:
"Der er ikke påvist en direkte sammenhæng mellem pludselig uventet spædbarnsdød, og at spædbørn har sovet på maven af deres forældre, mens forældrene sov. Sundhedsstyrelsen vurderer imidlertid, at spædbarnet udsættes for unødig risiko ved kombinationen af maveleje, risiko for overophedning samt sovende - og dermed uopmærksomme - forældre. Barnet må gerne sove på maven af en vågen forælder". Citat: "Vuggedød kan forebygges - Anbefalinger for sundhedspersonale", sst. 2006.
Ovenstående pjece, hvor disse ting er taget fra og hvor du således kan finde uddybning, kan du finde på sundhedsstyrelsens hjemmeside: www.sst.dk
Håber det giver lidt mere ny viden ... :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske