Svar: Hjælp til flaske, mad og ammenedtrapning
8. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Kære fortvivlede mor
Jeg ved fra dine tidligere breve at du i flere måneder har forsøgt at trappe amningen ned og gå over til flaske og jeg tænker at det derfor må betyde rigtig meget for dig, at din datter begynder at indtage flaske. Derfor er det også positivt at din datter faktisk nu er begyndt at drikke vand af en flaske og at hun også drikker lidt vælling af flasken om aftenen en gang imellem. Du må prøve at se de små fremskridt der er, selvom du ikke synes de er store ... :o)
I forhold til hendes alder vil det nu være rigtig godt at øge hende i skemad og at tilbyde hende større variation end hun får lige nu. Hun skal have de grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød og så skal hun have meget mere grøntsagsmos og således mos af alle slags grøntsager. Derudover skal hun til at have lidt kogt kød eller fisk i sin mos.
Hendes nedsatte appetit kan sagtens skyldes alderen, varmen osv. men det kan også handle om at grøden hun får er lidt for kedelig og at hun har brug for mange flere og nye smagsoplevelser. Det betyder ikke så meget hvor store mængder hun spiser, men hun skal tilbydes skemad 3 gange dagligt og dertil lidt mellemmåltider som er brødskorper, agurkestænger eller frisk frugt i hånden eller evt. lidt frugtmos.
Hendes mælkebehov er stadig forholdsvis stort. Du skal regne med at hun med den alder hun har stadig har behov for 800-900ml mælk ved siden af den skemad hun indtager. Derfor vil hun normalt ved siden af sine 3 skemåltider fortsat skulle ammes eller have flaske 5-6 gange dagligt.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 6.00: Ammes, vågner og står op
Morgen 7.30-8.00: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping og begynd gerne med de lidt grovere grødtyper, vand af kop.
Ammes, flaske eller mme af kop og puttes til formiddagslur, sover i 1½ time
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Tilbydes agurkestænger, brødskorper og lignende i hånden at sidde med selv.
Ammes, flaske eller mme af kop og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30: Evt. en lille portion frugtmos og så lidt frisk frugt i hånden, Ammes, flaske eller mme af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, lidt af jeres mad, indmaden af en frikadelle i mosen, lidt sovs hen over grøntsagerne osv. for at give lidt smag. Igen lidt agurkestænger, brødskorper eller lignende i hånden. Vand af kop.
Puttes til natten 19-20 med amning eller flaske med vælling
Sen aften 23: Forsøg med en flaske vælling her, fordi hun her er træt og derfor måske vil acceptere den mere eller mindre i søvne.
Nat 24-06: Så vidt muligt ikke længere mælk i dette tidsrum
Med hensyn til pasning, så tænker jeg at du skal lade hende passe og tage til bryllup med ro i sjælen. Hun kan fint spise skemad og hun kan tilbydes både vand og mme af flaske og vil således ikke lide nød. og så er der noget rigtigt i at det nogle gange lykkes at lære barnet flaske når mor er væk og alle andre muligheder er udelukket ... måske vil det at hun skal passes således være det der gør en forskel.
Derudover tænker jeg at hun jo sagtens kan finde ud af teknikken med at spise af flasken, når hun drikker mælk af den. For mig at se så handler hendes vægring mod flasken om at hun ikke bryder sig om smagen af erstatning. Vælling kan hun så lidt bedre lide og det er helt fint at give hende dette et par gange - aften og sen aften f.eks. Det kunne også være inden middagslur og en gang i løbet af aftenen.
Med hensyn til at lære at sove uden at falde i søvn ved brystet, så lærer hun det bedst om dagen først og det er derfor jeg her skriver at du kan amme eller tilbyde flaske eller mme af kop. I takt med at hun lærer det om dagen, vil hun også blive bedre til det om aftenen. Det er dog meget naturligt at hun har brug for den ro det giver hende at sutte når hun skal sove og derfor vil alternativet til at amme hende om aftenen være at lære hende at tage en flaske.
Du eller far kan evt. forsøge at tilbyde hende flasken imens hun ligger i sengen, hvor I gerne vil have hende til at sove så hun ikke oplever at skulle flyttes efterfølgende. Samtidig forbinder hun måske det at være i favn med at skulle ammes og protesterer således overfor flasken. En anden mulighed kunne være at lægge sig ved siden af hende med flasken i jeres seng og så hjælpe hende til at holde lidt ved flasken selv, lege lidt med den i munden, være helt rolige og give det tid - ikke presse hende, bare ligge der sammen med hende og så nogle gange tager barnet flasken af sig selv ...
Med hensyn til supplement med calciumtilskud så er du nødt til at drøfte dette med lægen. Til børn der har mælkeallergi og således ikke drikker almindelig mælk anbefaler man i stedet en speciel erstatning og giver normalt ikke kalktilskud i en alder af ½ år ... Som udgangspunkt vil jeg sige at hvis du kan få 500ml mælk (mme/vælling) i hende, så vil det være rigtig godt og derudover skal hendes væskeindtag så dækkes af vand. Det er en minimumsgrænse - men hvis hun nu kunne tage en flaske vælling på 200ml aften og sen aften, så er du også et stykke på vej ...
Og så skal du give dig selv lov til at komme ud og I skal lade jeres datter passe, så I forældre også får prioriteret at være et par. Det har I begge brug for og det kan du sagtens med den alder din datter har nu.
Rigtig meget held og lykke, håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske