Brev:
Hjælp til flaske, mad og ammenedtrapning
8. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Hjælp til flaske, mad og ammenedtrapning
Kære Helen,
Jeg har virkelig brug for et godt råd - eller måske endda nogle gode råd.
Min datter er nu ½ år. Hun får grød to gange om dagen (kl. 11 og 17.30) og ellers ammer jeg hende. MEN MEN MEN jeg vil gerne trappe min amning ned - meget ned endda. Jeg håber ikke det er forkert, men jeg trænger bare til lidt mere frihed og til at føle, vi kommer lidt videre. Jeg er også inviteret til nogle ting (et bryllup osv) som jeg gerne vil med til. Jeg har indtil nu været nødt til at sige nej til alt, hvad vi blev inviteret til uden børn, og det har også været okay indtil nu..
Jeg har ammet hende fuldt i de 4 første måneder og begyndte så småt med grød, da hun var 4 måneder. Det går fint med grøden, men hun vil ikke tage en flaske med mme. Hun vil gerne drikke vand af flasken og drikker også vand af en kop. Jeg har prøvet at give hende mme af en kop og det vil hun også gerne, men ikke af flasken.
FOr at vænne hende til flasken, har vi prøvet at give hende vælling i en flaske kl 17.30 i stedet for grød, og det har hun også taget - de fleste gange. Både hvis det har været mig eller min mand. Men så kan hun pludselig nægte at tage flasken en dag - og hun virker sulten, for hvis jeg ligger hende til mit bryst lidt efter, så spiser hun gladeligt.
Vores dag ser ca. sådan ud:
6.00: Vågner og står op. Nogle morgener får hun lidt bryst her, men det er meget forskelligt om hun vil.
7.30-8.00: Amning
8.30 Puttes og sover 1½ time
11.oo: Grød og vand af en kop. Giver hende også lidt mme af en kop - det bliver ca til 20-40 ml.
12.00: Prøver ihærdigt med en flaske mme inden hun skal ud og sove. Nogle gange har hun taget 50 ml, men andre gange nægter hun helt, og så bliver hun tilbudt vand, inden hun bliver lagt ud.
12.30: Middagslur - sover her meget forskelligt. Har sovet ca 2 timer, men det har ændret sig den sidte uge, så nogle gange sover hun kun ½ time.
15.00 Amning. Vil MEGET gerne have hende til at tage en flaske her, men det vil hun ikke. Har prøvet, men hun tager måske 50 ml (hvis jeg er heldig) og så virker hun vrøvlet bagefter som om hun stadig er sulten.
17.30 Grød med vand af en kop -< Har her nogle aftener givet hende en flaske vælling, for at vænne hende til flasken og smagen.
19.00 Puttes til nat. Ammes i søvn og bliver lagt ned i hendes lille seng sovende.
Hun vågner ca 1 eller 2 gange om aftenen/natten for at spise inden hun så vågner kl ca 6.00, hvor vi står op.
Hvordan ser denne plan ud?? Har du en der er bedre for os???
Mine spørgsmål er også;
Hvor vigtig er mælken for hende nu hvor hun er ½ år i forhold til at hun får grød.
- hvor meget skal hun have om dagen, - og kan jeg evt supplere med calciumtilskud, hvis hun ikke får nok???
Hvordan trapper jeg bedst amningen ned?? Nogle siger jeg bare skal give hende en "kold turker", altså at hun skal tage flasken ellers får hun ikke noget - og så må hun gå sulten i seng.. (jeg synes bare det er lidt barsk, og især nu hvor det er så varmt)
Hvordan kan vi putte hende - uden at hun bliver ammet i søvn. Hun vil IKKE have en sut.
Hun virker generelt glad og livlig og meget tilpas. Hun er som regel kun pylret, hvis hun er sulten eller træt.
Lige et sidste spørgsmål; jeg synes ikke hun spiser så meget for tiden - kan det være varmen eller hendes alder???
Håber virkelig du kan hjælpe mig lidt på vej - jeg føler mig lidt fortabt og bruger ALT for meget tid til at spekulere over vores situation med hensyn til nedtrapning af amning og flasken.. Jeg kan føle mig som en dårlig mor, fordi jeg gerne vil trappe min amning meget ned, selvom hun ikke tager en flaske og jeg faktisk helst vil stoppe så hurtigt som muligt. Så jeg har det ikke godt med det..
Det blev et noget længere brev end jeg havde regnet med. Jeg håber du kan overskue den..
Med venlig hilsen
en fortvivlet mor