Svar: Måltider pr. dag
8. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Min umiddelbare tanke er at din datter som udgangspunkt skal have lov til at selvregulere, hvis hun på denne måde er i stand til at indtage sit behov og trives med det. Det vil sige at hun gerne må spise med 4 timers mellemrum, hvis hun hver gang spiser 170ml mme - Det er dog som du skriver lige i underkanten, hvis hun kun spiser 4 gange dagligt og derfor vil en ekstra flaske evt. sen aften være ønskeligt, så hun ikke sover aften og nat uden at blive tilbudt mælk her. Det vil være rigtig godt, hvis hun kunne nå op på i hvert fald 5 flasker med 170 ml i hver.
Derudover tænker jeg at det vil være rigtig fint at begynde med lidt skemad, når din datter bliver 4 måneder, for simpelthen på den måde at sikre hende lidt ekstra ved siden af sine flasker.
Hvis du tilbyder hende en flaske sen aften, vil hun sandsynligvis kunne spise den mere eller mindre i søvne og du behøver således ikke vække hende. Det kunne være en måde at få lidt ekstra i hende på og det vil være rigtig godt, at hun vender sig til at indtage lidt mælk sen aften, fordi det er med til at sikre hendes mælkeindtag, når nu skemaden begynder at fylde så meget om dagen at det kan være svært at opretholde mælkebehovet ved siden af - hvis hun kun får 4 flasker dagligt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Flaske med mme
Formiddag: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost: Forsøge med lidt grød fra 4 måneders alderen, vand af kop
Flaske med mme og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske med mme
Sover sin tredje lur
Aften: Flaske med mme og puttes til natten
Sen aften: Flaske med mme
Som du kan se er der i denne plan plads til 6 flasker og hvis dette ikke passer ind i din datters rytme, så er det som sagt fint hvis du kan få 5 flasker ind. Derudover er der så plads til at du kan begynde med lidt grød til frokost.
Så mit råd er altså at du lader din datter styre det, så hun spiser ca hver 4 time, hvis hun trives med dette, men at du så forsøger at få en ekstra flaske ind om aftenen/natten hvor hun normalt tager sit meget lange søvnstræk, for at få lidt ekstra fyldt på hende.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske