Svar: Mad i hånden - dårlig vane eller.....?
7. juni 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Charlotte
Det er helt normalt og også vigtigt at jeres datter selv spiser sin mad. Hun har brug for at sidde med maden i hånden og hun må gerne sidde med noget i hånden imens I så hjælper hende med at få lidt ekstra indenbords.
Når det er sagt, så ville det dog være ønskeligt, hvis hun kunne sidde med sin gaffel eller bruge sine fingre, så hun ikke bare sidder passivt med noget i hænderne og I putter mad i munden - hun skal altså være aktiv-aktiv og ikke passiv-aktiv, hvis du forstår hvad jeg mener ...:o)
Det er helt relevant i forhold til hendes alder at kunne spise med en gaffel. Hvorfor er det svært for hende? Er det dovenskab fordi hun ved at I giver hende mad og det derfor er lettere bare at åbne munden og lade sig fodre? Eller er gaflen for tung, skulle hun have en anden model eller?
Det er vigtigt at I forsøger at motivere hende til at putte mad i munden både med gaffel og med fingrene. Det er vigtigt at hun med den alder hun har nu, forsøger at bruge sit pincetgreb. Det vil sige forsøger at tage mad mellem tommel og pegefinger og putte det i munden - hun skal altså ikke længere bruge hele hånden eller tre fingre og det er således vigtigt at hun får mulighed for at træne dette.
Har I prøvet at give hende kogte ærter, gulerødder, majs, godt kogte pastaskruer, rosiner eller lignende små stykker mad, som hun selv skal øve sig i at spise?
I må gerne guide hendes hånd, vise hende hvordan hun skal bruge gaflen, stikke den i maden og føre den til munden. I må gerne hjælpe hende med at holde den og få maden på samtidig med at I motivere hende til at få den til munden "ind i munden skat, mmm mam mam". Og ved siden af skal hun så have lov til at få lidt ekstra hvor I hjælper hende.
Hun har en alder nu, hvor hun for det første ved at hvis hun lukker munden sammen, så sker der noget med jer. Hun er jo en kvik pige, så hun ved godt, hvordan hun kan få jeres fulde opmærksomhed og blive centrum for middagsbordet. Prøv derfor at give hende ganske få stykker mad foran sig og giv hende madro og se om de så ikke finder vej det rigtige sted ind.
Hun har også en alder nu, hvor hun naturligt kan være træt og have svært ved at finde overskuddet til at spise den mængde mad hun egentlig har behov for. Derfor skal I, som jeg også startede med at sige, også hjælpe hende og supplere med lidt på en ske eller en gaffel, så I er sikre på at hun får mad nok og ikke skal gå sulten i seng.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske