Svar: Søvn om dagen - kun 1 lur?
7. juni 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Lene
Det er helt normalt at børn har dårlige sovevaner, når de har haft øreproblemer og selvom barnet får dræn, så er det stadig noget der påvirker søvnen. Det er som om at kroppen husker, barnet har ligesom lært at vågne hyppigt. Milla har sandsynligvis haft nogle oplevelser, hvor hun lige er faldet i søvn og så er blevet vækket af smerter, fordi hun har fået smertejag fra sit øre og det er hun vågnet af. Det betyder at hun har denne erfaring med sig og at den stadig ligesom sidder i kroppen. Derfor vågner hun stadig op, selvom hun måske ikke længere har ondt, fordi kroppen husker det sådan og det tager tid at skabe en ny erfaring.
Man kan et eller andet sted måske sammenligne det lidt med stress. Hvis man som voksen har oplevet den ekstra hjertebanken og utilpashed det giver, hvis man har haft rigtig stress, ja så skal der ikke ret meget til, man skal ikke opleve særlig meget af de samme symptomer, så reagerer kroppen meget voldsomt og igen er det som om at kroppen husker.
Det lyder dog som om at I er ved at få en lidt bedre rytme og jeg synes det lyder smadder fint, hvis du kan amme tidlig morgen og få Milla til at sove lidt længere der. Netop fordi hun har de problemer med mælk som hun har, så synes jeg det er meget vigtigt at du bibeholder amning - i hvert fald to gange dagligt. Det vil her være rigtig fint at du ammer om eftermiddagen, når I mødes igen og så tidlig morgen.
Med hensyn til søvnen, så er det sådan at de fleste børn er mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med en lidt længere middagslur - det betyder dog ikke at der ikke nogle gange er undtagelser og det kunne jo godt være at Milla er undtagelsen her, - det lyder i hvert fald sådan og jeg er helt enig med dig i at det er uhensigtsmæssigt at trave gade op og gade ned i timer mod at hun sover ½. Det er langt bedre at putte hende, når hun virker parat til det og så lade hende sove det, hun så der viser behov for. Det kan godt være at hun så nogle dage kun sover 1½ time og andre dage sover 3, men her må man så være fleksibel og tro på at hun er i stand til at regulere det selv.
Jeg synes derfor I skal forsøge at se om hun allerede nu er parat til en lidt længere middagslur. Det vil så være fint at putte hende, når hun har fået frokost og så lade hende sove et par timer til middag.
Grønt lys for det:o) Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske