Brev:
Søvn om dagen - kun 1 lur?
7. juni 2008
Alder:
10 mdr.
Søvn om dagen - kun 1 lur?
Hej Helen.
Så er jeg på banen igen. Efter et par mellemørebetændelser har vores skønne datter nu fået lagt dræn i begge ører, idet det flød med væske. Hun har sovet elendigt siden hun var 4 måneder og nu troede vi endelig, at vi skulle til at have noget mere søvn, når øreproblemerne var løste. Men nej, hun sover stadig ikke godt.
Lige op til at hun fik lagt dræn i, ammede jeg hende om natten (for at hjælpe på trykket i ørene) - som en slags smertestillende, selvom hun egentlig var afvænnet med natamningen. Kan det mon være derfor hun nu bliver ved at vågne? - Dels fordi hun kan huske at det gør ondt at sove og dels fordi hun i små 14 dage har fået lov at spise om natten igen?
Vi prøver at lade far sove alene med hende og håber at hun så ikke vågner, og dermed kan klare sig alene med en morgenamning og eftermiddagsamning når hun bliver hentet i dagpleje som hun lige er startet i. Jeg overvejer også helt at droppe amningen, idet jeg måske ikke tror hun kan finde ud af, hvorfor hun nogen gange må og andre gange ikke!?!?!?! Hvad er din mening om dette?
Mit næste spørgsmål går på søvnen om dagen. De sidste måneder har hun været vågen i gennemsnit 5 gange hver nat (fra ca. 19 eller 1930 til 0500). Hun er også næsten hver dag vågnet mellem kl. 0400 og 0500 og aldrig senere end 0530 og her er har hun så ikke villet sove mere. Det er hårdt - specielt fordi jeg skal til at starte på arbejde på mandag. Mens hun har sovet på ovenstående måde og stået så tidligt op, har jeg kunnet putte hende til formiddagslur igen kl. 0800 og her har hun sovet alt fra ½ time til 2½ time. Derefter er der gået mellem 3 og 4 timer før jeg igen har kunnet putte hende til middagslur som som regel højst har varet i 1½ time og ofte kun 45 minutter.
Men efter hun har fået dræn i, er hun stadig vågnet mellem kl. 0400 -0500, men jeg har med en morgenamning kunnet få hende til at sove videre til ved 0630 tiden, hvilket jeg slet ikke kan huske hvornår hun ellers sidst gjorde. Det er nu lykkedes i 3 dage, men det har til gengæld været ubeskriveligt svært at få hende til at sove formiddagslur når hun først vågner ved 0630 tiden.
Den anden dag i dagplejen prøvede dagplejemoren at putte hende 0915, efter hun var stået på 0630. Det lykkedes ikke og tilsidst tog hun hende op igen, og Milla holdt så ud til 1215 og her sov hun så i 2 timer til 1415 og var så vågen til hun blev puttet ved 19-1930 tiden om aftenen. Hun havde leget og været glad så dagplejemoren havde ikke set det som et problem.
Idag vågnede hun også 0630 og jeg fik hende først til at sove ved 0945 tiden. Det ser jeg som et problem, idet hun så går glip af så meget i dagplejen, idet de andre børn først bliver afleveret ved 0900 tiden og så går hun glip af den gode tid sammen med dem, hvor de går ture og hygger og er aktive. Desuden bliver hendes eftermiddagslur også alt for sen. (idag da hun først faldt i søvn 0945 sov hun i 1½ time og så sov hun først igen kl. 1430).
Mit spørgsmål går på, om det kunne være en ide at droppe den tidlige morgenlur og så strække den til middagsluren? - For jeg synes vi bruger uforholdsmæssig lang tid på at ærge os over at hun ikke vil sove om formiddagen, bruger ca. ½ -1 time på at putte hende og at middagsluren så bliver for sen. Hele min dag går med at spekulere på den søvn. Mit umiddelbare bud vil være at dagen, hvis vi dropper formiddagssøvnen vil se således ud med søvn:
19-1930 - puttes til natten
sover (afbrudt af en del opvågninger - nogle længre end andre) til kl. ca. 0630
12-1230 - puttes til middag hvor hun sover ca. 2 timer
19-1930 - puttes til natten.
Ved det lyder af meget lidt søvn, men Milla er frustreret når vi forsøger at putte hende om formiddagen og vi ligeså, når hun ikke vil sove. Hun virker glad i løbet af dagen og vil opleve hele tiden - super nysgerrig, men jeg er stadig bange for om hun vil "tage skade af" allerede kun at sove 1 gang i løbet af dagen, selvom jeg umiddelbart tror det vil være en lettelse for os alle. Tror ikke hun er en pige der har brug for så megen søvn som moren synes hun skal have :o) Den dag hvor hun ikke sov formiddagslur hos dagplejemoren, var det meget lettere for hende at putte hende end normalt.
Hvad tænker du?
Med venlig hilsen
Lene