Svar: Opstart med tilskudsmad
7. juni 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Anna
Det lyder som en rigtig god idé at starte stille og roligt op med lidt grød i løbet af dagen og du kan også forsøge med en flaskevælling.
Du kan købe de industrielle grødprodukter eller du kan lave dem selv. Du kan meget fint bruge modermælkserstatning og du kan bruge både drikkeklar modermælkserstatning eller du kan bruge pulver. Jeg læser ud af dit brev at du allerede har indkøbt nan 2 som pulver og at du gerne vil lave grøden selv. Du kan derfor bruge følgende opskrift:
Grød med pulverbaseret modermælkserstatning
15-30 gram majsmel eller rismel (afhængig af hvor tyk grøden skal være)
2 dl koldt vand
Modermælkserstatningspulver svarende til 1½ dl vand (der sker lidt fordampning, når det koger)
obs - intet fedtstof
1. Mel og koldt vand piskes piskes sammen i en lille gryde og koges ved svag varme i 2-3 minutter. Pas på det ikke brænder på.
2. Tag gryden af varmen og afkøl lidt.
3. Tilsæt den passende mængde mme-pulver (se på pakken, hvor mange måleskeer der passer til den mængde vand du har brugt)
4. Pisk grøden sammen
5. Hvis grøden er for tyk, kan tilsættes lidt ekstra kogt vand.
Vær opmærksom på at hvis man laver grød med modermælkserstatning, så behøver man ikke tilsætte ekstra fedtstof. Ellers skal der tilsættes ekstra fedtstof i hjemmelavet mad.
Med hensyn til vælling om aftenen inden sengetid, så er det sådan at nogle forældre er rigtigt glade for dette og synes det giver en mere sammenhængende søvn. Det er dog ikke noget man skal give, man kan sagtens springe vællingen over, fortsætte med at amme og så starte direkte med skemaden. Der sker dog ikke noget ved at du forsøger med vælling, hvis du har lyst til det og du må her gerne give din dreng 150-200ml, hvad han nu har lyst til og behov for at indtage.
Da han ikke har fået flaske før er det jo ikke sikkert at han vil tage imod, men du kan forsøge. Ellers må du amme og så satse på at han i takt med at han får mere rigtig mad, også vil begynde at sove anderledes.
Når du starter med skemaden, så vil det være rigtig fint at begynde med 4-5 tsk og så øge ham stille og roligt i indtag over en lille uges tid, så han kommer op på en lille dl. Når han kan spise dette, så vil det være en god idé at du begynder at give ham 2 gange dagligt og jeg vil her anbefale at du så bibeholder grød til frokost og introducerer grøntsagsmos om aftenen.
Det er således bedre at give ham 3/4 dl. grød/mos 2 gange dagligt i stedet for 1½ dl. en gang dagligt. Og for at holde lidt gang i maven skal du så fortsat tilbyde brystet efterfølgende. Derudover kan du variere med lidt frugtmos som topping på grøden, så han får lidt forskellig smag.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Amning og sover lidt videre
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød af ris, majs, hirse eller boghvede, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Sen eftermiddag powernapper evt.
Aften: Grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, vand af kop, evt. ammes efterfølgende.
Flaske med vælling og puttes til natten
Sen aften: Amning
Nat: Så vidt muligt ikke længere bryst i tidsrummet 24-06
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske