Svar: Mælk nok - 8 mdr.
7. juni 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Anne
Nu hvor din datter er 8 måneder, vil det være helt relevant at du tilbyder hende mere og mere familiemad, hvilket vil sige mad i stykker, brødhapsere osv. Derudover vil det være rigtig fint, at amningerne skrues yderligere ned - normalt vil 3, max 4 amninger være dækkende for hendes alder (ca. 600ml). Ved siden af modermælken skal hun have mere rigtig mad og kan også få mere og mere sødmælk og sødmælksprodukter. Efter 9 måneder kan dette begynde at udgøre en større del af hendes indtag.
Og så er det meget vigtigt at du energiberiger hendes grød og mos. Det er ikke nok at lave grød og mos kun med vand og fedtstof. Hun har brug for at der indgår mælk i dette, fordi hun via mælk får noget fedt og noget energi. Det er sådan at børn i din datters alder bruger enormt meget energi og de er slet ikke i stand til at spise de mængder mad, som egentlig skal til for at dække energibehovet - derfor er man nødt til at energiberige hvert måltid, så de blive sufficient dækket.
Du kan energiberige med modermælkserstatning, men du kan også bruge sødmælk med den alder hun har nu og da du ammer så meget som du gør, så vil det umiddelbart være helt fint. Jeg ser heller ikke nogen grund til at du introducerer hende for en flaske, når hun skal begynde dagpleje - flasken skal I jo bare væk fra igen, når hun bliver 12 måneder ... Dertil kommer at du i 9-10 måneders alderen fint vil kunne dække hendes mælkebehov ved to amninger (morgen og aften) og så supplere med lidt tykmælk, sovs, ost osv. via madlavningen.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød lavet med sødmælk og smørklat og sødmælk af kop
Formiddag 9.9.30: ½ havregrynsbolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frugt - frugtmos eller frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og ved siden af rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg - makrel, tun, rognguf, smøreost, sildepostej, leverpostej, avokadomos og lignende. Tilbehør af rester fra aftensmaden som godt kogte pastaskruer, små stykker af indmaden af en frikadelle (alm. delle eller fiskedelle), lidt ris med sovs eller lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frugt, en lille portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal både være moset mad og mad i stykker. Evt. lidt frugtgrød med sødmælk til dessert, vand eller sødmælk af kop.
Puttes til natten med amning 19-20
Sen aften 23-24: Evt. amning. Mange familier vælger at bibeholde den sene amning og fjerner så amningerne i løbet af dagen - det giver bedre plads til mere mad i dagtimerne og giver samtidig større ro om natten.
Mit forslag til havregrynsboller kommer der en opskrift på her:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Så som du kan se, kan du godt sikre din datter mælk nok og samtidig give hende mad, der sikrer hendes energibehov. Jeg håber at ovenstående plan hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske