Svar: Madlede - 7 mdr.
14. marts 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Julie
Det lyder umiddelbart som det rigtige du gør og det er helt rigtigt at det kan være en god idé at skrue ned for mælkeindtaget, hvis hun drikker så meget mælk at det tager pladsen op for anden mad. Man taler om børn der er 'mælkedrankere'.
Jeg synes du skal fortsætte med at give din datter små hyppige måltider. Du må gerne tilbyde hende 4 små måltider i løbet af dagen, samt lidt ind imellem, simpelthen fordi hendes mave så vænner sig til at der kommer lidt ned og det vil også være med til at skabe øget fornemmelse for at få mere mad.
At hun såleds kun spiser få skefulde gør ikke noget, lad hende styre det selv og undgå at presse hende, gør spisesituationen hyggelig osv, som du også allerede er inde på.
Hvis hun er interesseret i den mad du spiser, så lad hende få lidt af det. I løbet af den næste månedes tid, vil hun kunne spise mere og mere af din mad og omkring 8 mdr´s alderen vil hun også udvikle sit greb for at kunne spise selv, samt udvikle sin tyggefunktion.
Jeg synes derfor at du skal tilbyde hende skemad, som du plejer, men også langsomt begynde at introducere mad, som hun selv kan tage med fingrene og holde i hænderne. Efterhånden som hun bliver bedre til at spise selv, vil hun ved selv at få lov, sandsynligvis også begynde at interessere sig mere for det.
Prøv at give hende stykker at frugt, som hun kan holde i hænderne og også bær. Det samme med grøntsager,- kog dem godt møre og lad hende selv forsøge sig med at spise. Du kan også prøve med lidt tomater uden skræl, majs, ærter, pebberfrugt. Du kan også give hende hårdkogt æg.
Prøv at give hende små stykker blødt brød, med smørbart pålæg og se hvad hun siger til det og giv hende også skorper og lignende, som hun kan sidde med i hænderne og blødgøre i munden. Måske kan du være heldig at hun ved siden af dette får lidt skemad.
Sådan som du beskriver det, så tror jeg at tiden vil arbejde for jer og i løbet af de næste uger, vil hun blive bedre og bedre til at spise selv og få lidt grovere kost. Nogle børn 'protesterer' mod skemad, men vil gerne selv forsøge sig og jeg tænker at det måske er vejen frem for jer.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske