Svar: Ammer hele dagen lang
15. marts 2004
Alder:
3 mdr.
Det er normalt at børn i 12 úgers alderen mælder sig hyppigere simpelthen for at få mælkeproduktionen sat op. Jo hyppigere de spiser, jo mere mælk bliver der produceret.
Det er også normalt at børn på 3 mdr vågner om natten og skal ammes der. At sove igennem er på det tidspunkt 5 timer. Det vil sige amning kl 24 og igen kl 5, naturligvis med individuelle hensyn.
Det er også normalt at din søn protesterer, når han har sidder i sin skråstol i 15-30 minutter, det er max, hvad han må sidde der dagligt. Det er bedre for ham at være på et tæppe på gulvet, hvor han kan bruge sin krop og øve sig i at trille.
Om din søn bliver mæt af din mælk, må du vurdere ud fra, hvor meget han tisser/afføring og hvor meget han tager på. Hvis du mener at han er mere sulten og du ikke kan følge med rent mælkemæssigt, så kan det være fornuftigt at give ham en flaske med erstatning.
Så snart han bliver 4 mdr. kan du også begynde at give ham en flaske vælling, eller lidt skemad, som kan mæte ham lidt mere.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske