Svar: Pludselig mere tryghedssøgende og ændret rytme
6. juni 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Charlotte
Dejligt at høre at det gik så fint med kurset og pasningen af Silas - forunderligt som ting nogle gange bare løser sig:o)
Da Silas er 7 måneder nu sender jeg lige en plan for dagen, så du kan se om han tilbydes tilstrækkeligt med mad:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Grød, hvis han ikke er til havregrød, så forsøg med noget andet f.eks. øllebrød. Vand af kop
Formiddag 9: Frugtmos, ½ banan eller anden form for frugt, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og du kan evt. her springe amning over - det kan dog i denne varme periode være en god idé, så væskebehovet dækket om dagen og ikke skal indhentes om natten.
Frokost 12: Grøntsagmos med kød eller fisk, brødskorper, ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende i hånden, vand af kop.
Puttes til middagslur mellem 13-14 med en amning
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Sover ikke længere powernap om eftermiddagen
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i jeres mad, det kan være lidt ris med lidt sovs, lidt kogte blomkål eller broccolibuketter i hånden, en kartoffelbåd i hånden osv. at sidde med selv. Vand af kop.
Puttes til natten med amning 19.30-20
Sen aften 23-24: Amning
Nat 24-06: Så vidt muligt ikke bryst om natten.
I kan naturligvis overveje om det vil være en god idé at bibeholde flaske om aftenen, så han fortsat tager den og så far har en mulighed for at tage over og putte om aftenen...
Ellers tænker jeg at det faktum at han nu er begyndt at kravle/krybe gør at han allerede begynder at være i separationsfasen og at han morsyge og oplevede klyngen mere til dig, hænger sammen med den udvikling han lige nu går igennem. Her er din fornemmelse altså helt rigtig, selvom han kun er 7 måneder gammel.
Du skal altså finde balancen imellem at give ham den tryghed han har behov for og samtidig også holde fast i at indtaget af modermælk ikke skal sætte unødigt meget op nu.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske