Svar: Tvillinge døgn rytme efterlyses 2
6. juni 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Charlotte
Det er mit umiddelbare indtryk af de fleste tvillingefamilier oplever at der kommer mere rytme og struktur på dagen i takt med at børnene bliver ældre. Netop det at man begynder med skemad på faste tider og børnene lærer at der er morgenmad, frokost og aftensmad, og puttes der ind imellem, samtidig med at man er nødt til at stå op samme tid hver dag for at nå på arbejde osv. - det er alt sammen med til at der med tiden kommer mere struktur og dermed mere overblik og overskud. Det er forhåbentlig en lille trøst.
Hvorvidt du skal begynde med skemad allerede når de er 4 måneder afhænger helt af, hvordan de har det, hvad signaler de sender osv. Det kan jo godt tænkes at de trives fint med flaske lidt endnu og godt kan vente med skemad til de f.eks. er 5 måneder ....
Når du starter, så vil jeg anbefale dig at begynde med en grød. Det kan være risgrød, majsgrød eller hirsegrød og du starter med 4-5 tsk, som du så øger stille og roligt i løbet af en lille uges tid. I takt med at de spiser mere og mere og det går fint, så kan du forsøge med en anden grødtype eller forsøge at ændre lidt på smagen ved at komme lidt frugtmos på som topping.
Når børnene kan spise en lille dl. kan du begynde at tilbyde dem skemad 2 gange dagligt. Det er således bedre at give dem 3/4 dl. x 2 end 1½ dl x 1 daglig. Når du begynder med skemad 2 gange dagligt så vil jeg foreslå dig at du giver grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Om aftenen kan mosen så tage udgangspunkt i de grøntsager I andre selv spiser - kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og lignende milde grøntsager.
I forhold til rytme i øvrigt, så skal du arbejde på at give børnene 3 lure dagligt, - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Tidspunktet og varigheden for den sene eftermiddagslur påvirker tidspunktet for hvad tid du kan putte dem om aftenen. Det er ikke usædvanligt at børn i 3-4 måneders alderen sover eftermiddagslur så sent, at de har en vågen periode om aftenen og først går rigtigt i seng f.eks. kl. 22. Tilgengæld sover de så et længere stræk om natten. Hvorvidt det gør sig gældende for jer, tør jeg naturligvis ikke sige, men så er du forberedt ...
En plan for dagen, hvor jeg har forsøgt at tage hensyn til de tider du giver ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme og sover lidt videre
Forsøg om du kan begynde at springe morgenluren over, så de i stedet kun sover formiddagslur
Puttes til formiddagslur med en flaske mme kl 9-9.30 og sover her et par timer
Frokost 12: Grød evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske kl. 13.30-14 og sover igen et par timer
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sen eftermiddag/tidlig aften - sover her deres tredielur. For nogle virker det også bedst at den korte lur ligger om morgenen og hvis det er sådan hos jer, så bibeholder du den tidlige morgenlur i stedet for powernappen her - det kan gøre at de så gå tidligere i seng om aftenen.
Aften 18-19: Grøntsagsmos når det bliver aktuelt, udgangspunktet bliver i de grøntsager som I andre spiser.
Bades og puttes til natten med en flaske mme kl. 20-21 som det nu passer til børnenes rytme.
Sen aften/nat 23.30-03: Flaske efter behov
Jeg håber at ovenstående giver dig en lille smule overblik og idé om hvordan det kan se ud.
Med hensyn til at ligge på maven, så er det rigtig vigtigt at du fortsætter med dette så meget som muligt. Det er kun i maveliggende stilling du kan aflaste hovedet, så trykket forsvinder. Samtidig er det især i de første 3 måneder at hovedet tager facon efter hvordan barnet ligger og herefter bliver det sværere og sværere at rette op på. Det er derfor nu du virkelig skal gøre en indsats - og jeg ved godt det er svært.
Hvis børnene er interesseret i hinanden, så kan de evt. ligge overfor hinanden, så er der jo noget at kigge på. Rul en dyne sammen de kan ligge hen over eller brug ammepuden, som du også skriver. Jeg har set at flere familier nu har et "dreje-lege-tæppe", det findes hos Lamaze, men sandsynligvis også i andre mærker. Det fungerer ved at barnet ligger på maven på en drejeskive og via skiven kan dreje rundt og undersøge tingene omkring sig/tingene på tæppet ... det kunne måske gøre det mere interessant at ligge på maven, det kunne måske også gøre barnet mere frustreret ... :o)
Jeg håber ovenstående tanker hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske