Svar: Spiser om natten...
6. juni 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Trine
Det er bestemt ikke fordi du har gjort noget galt - Jacob er lige nu er separationsfasen og her ændres mange ting lige pludselig ...
Fra at have siddet på skødet, har han siddet ved dine fødder, men nu er han begyndt at kravle og bevæger sig mere og mere ud i verden. Han separerer sig rent fysisk fra dig, øver sig i at være mere og mere på egen hånd. Og det er sådan at for at kunne separere sig, så skal man også være godt tilknyttet. Derfor er det helt naturligt at han i denne periode, har ekstra meget behov for at føle din fysiske nærhed og derfor søger brystet hyppigt.
Det er godt at hans indtag af mælk endnu ikke påvirker hans indtag af mad om dagen. Men i takt med at din mælkemængde bliver sat op, så vil det dog blive konsekvensen og derfor er det rigtig vigtigt at du forsøger at holde igen med den mælk om natten. Jeg synes det lyder rigtig fint med de 3 amninger dagligt og selvom det kan være frustrerende for Jacob, som jo ikke kender klokken, at finde ud af hvornår han må og ikke må, så synes jeg umiddelbart at I skal forsøge at holde fast i at om natten får han så vidt muligt ikke mælk.
Han har altid sovet om natten og har undværet mælk om natten længe og det kan han altså sagtens. Derfor er det rigtig godt at din mand er indstillet på at tage over om natten, så Jacob stadig får tryghed, nærhed osv. Du kan sågar flytte ud af soveværelset og lade de to sove sammen, når Jacob vågner om natten og vil ind i jeres seng - han får således alt det tryghed og nærhed han kan ønske sig - men ikke noget bryst, for far kan ikke amme. Er han tørstig kan far tilbyde ham vand i stedet, det er jo varmt, sandsynligvis også hvor I bor og han kan derfor godt have behov for væske efter nogle timers søvn.
Når han atter er vænnet fra brystet om natten og I ved at han kan sove en sammenhængende nattesøvn uden at få mælk, så vil det være rigtig fint at arbejde på at lægge ham på eget værelse i egen seng, når I har mulighed for det.
Man siger normalt at det tager 3 nætter, så vil man kunne mærke en ændring - ikke at tingene har løst sig der, men efter 3 nætter vil I se at det går den rigtige vej - jeg håber det holder stik hos jer, det er i hvert fald en periode, som er til at overskue ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske