Svar: Opmærksom på sin afføring og lære at dele med de andre børn
5. juni 2008
Alder:
2 år
Kære Lene
Det er rigtig fint at din datter allerede er begyndt at gøre opmærksom på når hun har lavet i bleen og skal have en ren ble på. Det er tegn på at hun begynder at finde ud af, hvordan hun fungerer forneden og jeg er ret sikker på at når hun beder om en ren ble og der ikke er noget, så er det fordi hun har afføringstrang, men endnu ikke har fundet ud af at hun så skal presse for at få det ud.
Samtidig tænker jeg også at børn på din datters alder ofte af en eller anden årsag har lidt problemer med hård mave. Jeg synes derfor du skal prøve at se om du kan give din datter lidt svesker eller anden frugtmos, masser af væske osv. og evt. få hende til at spise lidt laktulose, så du er sikker på at hendes mave bliver holdt igang. Det er nemlig ret vigtigt at hun lige nu, hvor hun er opmærksom på sin afføringstrang ikke begynder at holde igen, men i stedet får det ud.
Med hensyn til at dele med andre, så er dette rigtig svært for børn på 2 år. Det er først nu hun rigtigt skal til at finde ud af hvad det vil sige at lege med andre, at låne hinandens ting osv. Børn i din datters alder, kan virke meget egoistiske og de har endnu ikke lært at indleve sig i andre og at sige "det er min" om stort set alt er således en normal del af udviklingen.
Din datter skal lære at de andre gerne må låne og at låne ikke er det samme som at tage. Det vil derfor være rigtig godt, hvis I forældre kunne lege en "gi-tag" leg, hvor I låner nogle af hendes ting og hun får dem tilbage igen kort tid efter.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske