Svar: Lille bule ved siden af navlen
5. juni 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Carina
Min umiddelbare tanke er at jeres dreng må have et navlebrok. Det ses netop som en bule ved navlen og det kan variere i størrelse - være lille som en hasselnødt til størrelsen på en mandarin.
Ca 5 % af alle spædbørn fødes med et navlebrok. Man kan især se at brokket presser sig ud ved navlen når barnet græder meget og når barnet slapper af i kroppen, så glider brokket på plads af sig selv. Man siger at brokket kan reponeres.
Hvis man mærker efter, så vil man kunne mærke et lille bitte hul, et lille område, hvor huden ligesom giver efter, når man trykker ind mod maven. Det lille hul kan variere fra få millimeter til at være 1 cm eller lidt mere i størrelse. Hullet vil normalt lukke sig selv inden for det første leveår og hvis barnet er fuldstændig upåvirket af det, så vil man normalt ikke operere før barnet er ca. 3 år gammelt.
Det undrer mig dog, hvis hverken sundhedsplejerske eller læge har talt med jer om navlebrok. Det er for mig at se meget vigtigt at I informeres omkring dette og om hvordan I skal observere og reagere, hvis jeres søn pludselig får ondt og brokket giver problemer. Igen ved jeg jo ikke om det er brok jeres dreng har, da jeg ikke kan se ham og jeg kan derfor ikke sige, at der er tale om dette her ...
Jeg synes dog det vil være helt relevant at I spørger direkte til det, næste gang I er ved lægen. Det er vigtigt at I får afklaret om det er navlebrok der er tale om hos jeres dreng.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske