Svar: 8½mdr med dårlige sovevaner
15. marts 2004
Alder:
9 mdr.
Kære trætte mor
For det første skal I være sikre på at jeres datter ikke vågner fordi hun er sulten. Det er fornuftigt at skære flasken midt om natten væk, men I skal sikre jer at hun så får den tilsvarende mængde i løbet af dagen, så hun ikke vågner fordi hun er i underskud.
Derudover så kan det godt være, at det ville være en god idé at rykke hende ind på eget værelse. I skal flytte sengen, som hun er vandt til at sove i med, så stedet hvor hun ligger er genkendeligt og trygt. Derudover kan nogle børn godt lide at have en lille lampe på værelset med et blidt skær, hvor andre sover bedst i mørke.
Som forældre (og måske især mødre) er vil altid lidt utrygge ved at skulle flytte barnet ud fra soveværelset for 'kan jeg nu høre hende'; men tro mig - med mindre at barneværelse og soveværelse er placeret i hver sin ende af huset, så hører du hende. Hvis du viser hende at du har det godt med situationen og synes at det er helt normalt, så vil din datter sikkert acceptere at blive puttet på eget værelse uden de store problemer.
Det er altid svært at sætte tid på, hvornår barnet lære hvad. Nogle børn er mere følsomme end andre og kræver derfor mere tryghed, når de skal sove alene. Det kan godt tage tid at opbygge en god soverytme.
Din datter er nu knap 9 mdr og den rytme hun har, er jo den rytme I har skabt for hende. Ud fra din beskrivelse lyder det som om at en stor del af hende opvågning skyldes en rutine med: 'jeg klynker - jeg får sutten'. Det lyder som om at service-niveauet er højt hos jer. At yde service er ikke det samme som at yde omsorg. I skal derfor skelne imellem, hvad I gør, når hun græder. Pas på ikke at give hende sutten hele tiden, fordi det resulterer i at hun så vågner og græder hver gang hun taber sutten. Men forsøg at putte hende lidt ved at hjælpe hende til at skifte side, evt. give lidt vand osv, som nu. Simpelthen for at hun langsom lærer ikke at sutte sig til ro.
I skal skabe en ny rytme for jeres datter. En rytme der går ud på at trøste og give tryghed, når hun er grædende, men at afvente og se, hvad der sker hvis man ikke reagerer med det samme. Og som du et eller andet sted også selv er inde på, så er dette nok nemmest, hvis barnet ikke ligger klods op af en.
Tilsidst vil jeg lige sige at du skal også være opmærksom på, hvor meget mælk din datter egentlig får i løbet af en dag/nat. NOgle børn er jo det man kalder for mælkedrankere, hvor de drikker så meget mælk at det tager pladsen op for anden mad. Det er vigtigt at jeres datter får mange små måltider i løbet af dagen og spiser det samme som jer, så hun får fast føde der mætter godt.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske